Visst finns det fotboll i Linköping. För några veckor togs beslut om en stor fotbollssatsning. Kommunstyrelsen bestämde sig för att satsa 160 miljoner kronor av Linköpingsbornas pengar på en ny fotbollsarena.

Nu handlar kommunens ansvar om så mycket mer än att sätta Linköping på kartan. Behovet av att prioritera med skattebetalarnas pengar kommer bli ännu större i framtiden. Kommunpolitiker kommer att tvingas välja. Väljer Linköping att satsa på till exempel fotboll, vägunderhåll, omsorg eller skola?

Att kunna prioritera är särskilt viktigt eftersom nya arenor har en tendens att bli dyrare än vad man räknar med innan beslutet är klubbat. I SlösO:s rapport "Arenafeber" visar vi på flera exempel då arenaprojekt blivit betydligt dyrare än man först trott.

Enligt kommunstyrelsen kommer arenabygget att göra Linköping till en attraktivare ort. Och en arena har naturligtvis fördelar. Men kommer fler konserter och fotbollsmatcher verkligen väga upp kostnaden på 160 miljoner kronor för Linköpingsborna?

Den nya toppmoderna arenan ska ta 8 000 åskådare. Finns det verkligen ett underlag för så stora publiker? Den senaste säsongen (2010) hade Linköpings stolthet LFC i damallsvenskan ett publiksnitt på 683 personer. Kommunstyrelsens ordförande Paul Lindvall (M) hoppas också få slippa pinsamheter om att Linköping inte har någon herrfotboll och sätter som sagt sin tro till att arenan ska ge en injektion till herrarnas fotbollsspelande. Det mest framgångsrika herrlaget, BK Kenty, hade under 2010 ett publiksnitt på 204 personer. En skillnad på 7 796 personer.

Med den arenafeber som härjar i landet, där fler och fler kommuner investerar i nya arenor, gör det svårare att profilera sig eller dra till sig evenemang med en egen arena. Därför finns det goda skäl för Linköping att tänka efter ett varv extra, särskilt som våra studier visar att risken för att kostnaderna skenar i väg är stor.

FÖR SLÖSERIOMBUDSMANNEN, SLÖSO:

ARVID MALM, CHEFEKONOM SKATTEBETALARNAS FÖRENING

EVA COOPER, PROJEKTLEDARE TIMBRO