Replik till Johan Löfstrand (S) och Anna-Lena Sörensson (S) 30/10
Johan Löfstrand (S) och Anna-Lena Sörenson (S) skriver i sin debattartikel (30/10) att de vill ha en svensk skola i internationell toppklass. Höga och ambitiösa mål, det är bra. Att de sedan säger sig vilja nå dit genom att vända utvecklingen i skolan kan dock skapa problem för Linköpings del.
Skolresultaten ökar nämligen stadigt i Linköpings kommunala grundskolor och betygsvärdet har aldrig varit högre än nu. Fler barn lär sig helt enkelt mer i skolan i Linköping och detta beror på den tydliga målbild som vi har haft i kommunen – mer kunskap i skolan.
Löfstrand och Sörensson nämner också vikten av att höja lärarnas status genom investeringar i lärarnas löner, kompetensutveckling och mindre administration. Något jag också delar och därför var det glädjande när Linköpings kommun nyligen fick ta emot pris av Lärarförbundet för att ha höjt lärarlönerna mest.
I Linköping har vi gjort stora satsningar på lärarna eftersom duktiga lärare gör skillnad. Vi har satsat på kompetensutveckling i både förskolor och skolor samt bättre arbetsmiljö och karriärmöjligheter för lärare. Jag tror inte på att enkelspårigt fokusera på fler vuxna, vilka som helst, i skolan för bättre resultat. Det viktiga är att skolan har kompetenta och välutbildade lärare.
Det är bra att Löfstrand och Sörensson har ambitiösa mål med den svenska skolan men glöm inte att kvalitén varierar runt om i landet. I Linköping är kunskapstrenden positiv tack vare ett envetet kvalitetsarbete och fokus på bättre kunskaper. Den utvecklingen ska vi vara rädda om. Det vore beklagligt att vända den positiva kunskapstrenden vi nu har på skolområdet i Linköpings kommun.