Vi som bor i Östergötland är säkert helt på det klara med att flyget inte enbart lyfter staden utan hela vår region.
Efter att ha läst de senaste debattartiklarna i Corren (17 nov, 20 nov och 24 nov) tycker undertecknad, som arbetat i resebranschen i Linköping sedan början av sjuttiotalet, att det är märkligt att man inte diskuterar det verkliga problemet, ekonomi och kostnaderna för att driva två flygplatser i regionen.
I dag har Östergötland två flygplatser, som konkurrerar med hjälp av skattemedel. En subvention i storleksordningen närmare 80 miljoner fördelat på Linköpings och Norrköpings kommuner, för att referera till Arbetsgruppen för moderna transporter.
Av erfarenhet vet jag att kunden/flygresenären accepterar en transfer inom 60 kilometer. Det anses då att man har en flygplats i närområdet. Förmodligen har man heller aldrig i Uppsala diskuterat en egen flygplats för att det är cirka 40 kilometer till Arlanda.
I dag konkurrerar flygplatserna i Linköping och Norrköping med varandra i stället för att konkurrera med Skavsta, Arlanda, Landvetter och Kastrup.
Den kanske viktigaste parametern är att man dessutom sätter käppar i hjulet på de flygbolag som trafikerar Linköping och Norrköping.
Så sent som för ett halvår sedan flög tre bolag till Köpenhamn, morgon och kväll, KLM och SAS från Linköping och Nextjet från Norrköping, en klar överkapacitet. Finnair med utmärkta förbindelser via Helsingfors till Asien har också lagts ner från Norrköping, förmodligen delvis beroende på bra förbindelser från Linköping med KLM och SAS via Amsterdam och Kastrup till samma destinationer. Med enbart en flygplats finns även större möjligheter för långvariga reguljära förbindelser till flera destinationer, till exempel Oslo och Visby.
Vi vet att ansvariga politiker i såväl Linköping som Norrköping ursäktar sig med att Linköping tar huvudansvar för reguljärflyget och Norrköping för charterflyget. En flygplats bör ha kapacitet för reguljärflyg, charterflyg och fraktflyg.
Jag är övertygad om att en flygplats, oavsett om den ligger i Linköping eller Norrköping, kan fylla de krav och önskemål som marknaden ställer.
Hade vi lyssnat till våra tidigare landshövdingar Per Eckerberg och Rolf Wirtén hade vi i dag haft en gemensam flygplats i området Norsholm. I dag behöver vi inte någon ny flygplats. Såväl Linköping City Airport/Malmen eller Norrköpings Flygplats kommer att räcka till i framtiden med tanke på ändrade resvanor och utbyggnad av Ostlänken, som kommer att ge snabba förbindelser till både Arlanda och Kastrup.
Till samtliga kommunala beslutsfattare i Norrköping och Linköping, länsstyrelsen och Region Östergötland: Gå till handling och ta ett gemensamt beslut över kommungränserna. Det är hög tid att besluta vilken flygplats i regionen som skall utvecklas.
Jag är övertygad om att vi skattebetalare, kunder och flygresenärer accepterar det beslut ni kommer fram till. Ett beslut som sparar åtskilliga miljoner årligen för regionens skattebetalare.
Håkan Winslow