Ordet fritt Ett par hundralappar i skatt på flygresor hotar att ”sänka flyget” förkunnar en bekymrad ledare i Corren häromdagen. Klimatfrågan ses som ett problem som får lösas på annat håll i världen. Men det är väldigt bråttom om vi ska ha en rimlig chans att hejda klimatförändringen. Denna höst har temperaturen i Arktis varit 20 grader (!) över det normala för årstiden.

Klimatförändringen tycks gå snabbare än vad klimatforskarna tidigare förutsett. Ja, flygskatt är trots allt en inte så betungande pålaga bland alla de åtgärder som nu måste till, för att rädda framtiden åt våra barn och barnbarn. Vi i Sverige kan inte unna oss fribrev här.

Klimatekonomer runt om i världen anser att skatt på fossila koldioxidutsläpp är effektivaste sättet att minska växthusgaserna i atmosfären.

Men vem gillar högre skatt? Jo, det finns en smart lösning. I USA har klimatrörelsen Citizens’ Climate Lobby framgångar med ett förslag, kallat Fee and Dividend. Förslaget går ut på att det införs en stadigt stigande koldioxidavgift på alla fossila bränslen, tills priset blir riktigt kännbart. Och här kommer det fiffiga: sedan skall hela intäkten betalas tillbaka direkt till medborgarna, så att var och en får precis lika stor andel. Högkonsumenter får betala mer än de får tillbaka och de som förbrukar lite vinner på affären. På så vis stimuleras övergången till alternativa bränslen.

Fördelen med förslaget är också att många republikaner kan acceptera denna typ av avgift eftersom den inte går in i statskassan. Den här idén sprider sig nu runt om i världen. British Colombia i västra Kanada använder sig av Fee and Dividend sedan flera år tillbaka med bara positiva erfarenheter. Koldioxidutsläppen minskar och ekonomin blomstrar. I Sverige arbetar Klimatsvaret för ”Avgift med Utdelning”. Alla klimatkostnader som vi skjuter på framtiden, kommer våra barnbarn få betala med skyhög ränta.

Ingela Bollgren