Corren Lokus - Östergötlands annonsmarknad Corren Lokus - Östergötlands annonsmarknad Affärsliv Corren MeraOnsdag 16 april, Namnsdag: Patrik, Patricia

Birgitta Ohlsson: Trojansk tröja taktisk tankeväckare

Den brittiske politikern Winston Churchill lär ha sagt någon gång: "Politik är nästan lika spännande som krig och ungefär lika farligt. Men i ett krig kan du bara bli dödad en gång - i politiken hur många gånger som helst" Och nog har politiker och aktivister mången gång under historien - i fredstid och nutid - använt sig av militära strategier för taktik och metod. När jag besökte Tysklands huvudstad Berlin i förra veckan fick jag se ett mycket elegant exempel på detta av organisationen Exit Deutschland.

I krigskonstens historia är en av de mest berömda symbolerna den trojanska hästen. Enligt legenden hade Troja varit belägrat i tio år när grekerna kom på idén att fylla en enorm ihålig trähäst med sina krigare. Resten av flottan seglade bort, men gömde sig bakom en närbelägen ö. De grekiska krigarna överrumplade trojanerna som slagit sig till ro och ofta tjänar exemplet som själva sinnebilden för krigslist.

Nu har den trojanska hästen väckts till liv igen av Exit Deutschland. Organisationen arbetar med att få högerextremister att lämna den destruktiva vitmaktmiljön. Och deras arbete är oerhört viktigt i en tid där främlingsfientliga, populistiska och extremistiska partier ofta växer parallellt med att arbetslösheten stiger. En av Europas största utmaningar år 2013 är nämligen hur vi ska vända den sorgliga värderingskris som sker i skuggan av den ekonomiska krisen. Vi ser hur redan utsatta grupper – oavsett om det rör romer, muslimer, judar, homo, bi – och transpersoner eller flyktingar – lätt blir utpekade som syndabockar, då populismen triumferar när människor upplever ekonomisk osäkerhet.

En dag fick Exit Deutschland den briljanta idén att använda sig av en trojansk t-shirt. På den nynazistiska rockfestivalen Rock für Deutschland, där över 600 högerextremister samlades, delade organisationen ut uppemot 250 dödskallemärkta tröjor. Texten på tröjtrycket var ”Hardcore Rebellen – national und frei.”

Högerextremisterna fick dock en chock när de skulle maskintvätta sina tröjor för första gången. Texten hade efter tvätten ändrats till: ”Vad din t-shirt kan göra, kan också du – vi hjälper dig att lämna extremhögern”. Och förutom att denna kampanj blev världskänd i medier var det viktigaste av allt att andelen nynazister som kontaktade Exit Deutschland för att lämna den högerextrema rörelsen ökade markant.

Ibland säger en t-shirt mer än tusen ord.

Dela och kommentera

epaper
"Birgitta Ohlsson: Trojansk tröja taktisk tankeväckare"
Bli den första att kommentera
Regler för artikelkommentarer
Kommentering
Kommentering

Dela och kommentera

Civilkraft i Skäggetorp

Ledare Vad utgör ett samhälle? Och vems är ansvaret när det dras isär?

Sverige behövs i Nato

Ledare Situationen i östra Ukraina blir allt värre. I stad efter stad har proryska grupper utmanat centralmakten i Kiev genom ockupation av myndighetsbyggnad efter myndighetsbyggnad.

Stora värden på spel

Ledare Utnyttja din rösträtt i Europavalet den 25 maj. Den är viktigare än du tror.

S höjer priset på ungdomar

Ledare Inför kommande skuggbudget har Socialdemokraterna presenterat sina förslag till pluskolumnen. Förutom regeringens så kallade ”budgetförstärkningar” på cirka sju miljarder kronor – bland annat höjd skatt på tobak, alkohol och fordon – som S köper, räknade Magdalena Andersson upp ytterligare förtjänster på 25 miljarder. 1

Du är reporter

Skicka in din egen artikel med bild!
Correns bloggare

Gör något kul!

EVENEMANG Kolla vad som är på gång i vår del av Östergötland.

Bläddra bland bildspelen

bildspel Se alla våra bildspel här.
CLICK@6285573,12