”Alltså det är ju jätteroligt, men hur ska du klara av det? Med tanke på hur branschen ser ut och så.” Den här frågan har ställts till mig ända sedan det blev klart att jag skulle ta över som chefredaktör och publisher på Corren. På lite olika sätt så klart, men andemeningen är densamma och de bekymrade blickarna säger sitt: det här blir tufft för dig. Vet du verkligen vad du håller på med?

Med tanke på branschens utveckling de senaste åren är det inte så konstigt att folk är bekymrade. Det finns just nu ingenting som pekar på att intäktsläget håller på att vända för traditionella mediekanaler som papperstidning och tablå-tv. De senaste åren har varit en tuff och rörig tid för alla företag i branschen. Strukturomvandlingen är över oss, det finns ingen väg tillbaka.

Framför allt får jag frågor om papperstidningen. Hur länge kommer den att vara kvar? Dagligen har jag kontakt med läsare som älskar sin morgontidning men är bekymrade över att vi inte ska klara av att göra en vettig produkt.

Jag har jobbat i den här branschen i över femton år nu. Jag har varit webbchef, bilageredaktör, tv-programledare, arbetat med utveckling av mobilsajter, användaranalys och strategier för sociala medier. Genom åren har jag läst åtskilliga rapporter om branschens kris och kampen för journalistikens överlevnad.

Men det som får mig att ta mig an det här jobbet med lust, engagemang och ett grundmurat och starkt hopp är följande: ni som läser tidningen. Ni som surfar på Corren.se eller flera gånger om dagen kollar senaste nytt på Corren i mobilen. Ni som tittar på våra tv-sändningar i 24Corren. För det är faktiskt ni som är viktiga, inte våra mediekanaler i sig.

Det som händer när allt mer digitaliseras är att konkurrensen ökar och användarna får större inflytande än någonsin. Som användare kräver vi högre kvalité, lägre kostnad, smartare teknik. Det tvingar oss i branschen att mer än någonsin hålla örat mot marken och lyssna in vår publik. Vi kan inte längre lita på att vi i kraft av vårt varumärke kan göra vad som helst och tro att det räcker. Tvärtom, vi måste vara lyhörda och vässa oss. Att vara relevanta för vår publik, i vilken kanal det än gäller, är vår stora utmaning.

Och, i takt med att allt mer av marknadsföring och transaktioner blir digitalt, så finns det en massa pengar för oss att slåss om. Den svenska digitala reklammarknaden växer på ett magnifikt sätt, så ingen ska tro att det inte finns pengar. För det gör det. Däremot måste vi spetsa, utveckla, skaffa rätt kompetens för att vara med och ta del av dem. För så länge våra digitala intäkter ökar – och det gör de – så finns det en chans för oss att skapa de muskler vi behöver för att vara just relevanta för vår publik, oavsett kanal.

Så, är papperstidningen död? Nej. Inte så länge vi har läsare. Vi ska vara där ni är. Vi ska leverera fri, oberoende, granskande och överraskande journalistik för allt vad tygen håller. För att ni är det viktigaste vi har.