Skolan har under lÄng tid varit en av de mest debatterade politiska frÄgorna och ofta den som tillÀgnas störst vikt av vÀljarna. LÀrarnas kompetens liksom kvaliteten pÄ lÀrarutbildningarna har lÀnge stÄtt i fokus. Det Àr bra. Skickliga lÀrare behöver fÄ upp sina löner, ocksÄ för att duktiga personer ska lockas att vÀlja yrket. Det Àr en central framtidsfrÄga för Sverige som kunskapsnation.
En yrkesgrupp som hamnat i skuggan av lĂ€rarkĂ„ren Ă€r rektorerna â lĂ€rarnas chefer. Det Ă€r rektorn som ansvarar för att eleverna nĂ„r kunskapsmĂ„len. Redan 1946 Ă„rs skolkommission lyfte rektors ansvar för det pedagogiska arbetet men betonade samtidigt att âden enskilde lĂ€rarens frihet att utforma undervisningen pĂ„ sitt eget sĂ€tt mĂ„ste betraktas som oantastbarâ (Skolverket). Sedan dess har rektorns roll, likt de flesta högre positioner i det svenska pappersvĂ€ldet, nerlusats av diverse administrativa uppgifter. Arbetsmiljö, personalvĂ„rd och trivselfrĂ„gor har adderats med budget, löner och marknadsföring till en ibland orimlig arbetsbörda. Enligt Skolverket visar forskning och granskningar att det pedagogiska ledarskapet har blivit lidande pĂ„ grund av eskalerande socialt- och pappersarbete. En rektor idag kan fĂ„ hundra mejl om dagen frĂ„n förĂ€ldrar som ifrĂ„gasĂ€tter det mesta skolan tar sig för - en situation som Skolledarna larmar om och Ă€ven lĂ€rare kĂ€nner igen sig i.
Ovan nÀmnda Àr ett stort problem. En rektor Àr i första hand en chef, inte en nödvÀndigtvis en före detta lÀrare eller barnskötare. Ledaregenskaperna, förmÄgan att inspirera, delegera och prioritera, bör komma i första rummet nÀr en kommun eller privat huvudman ska rekrytera en rektor.
GlĂ€djande Ă€r att Folkpartiet i Linköping tycks vara inne pĂ„ samma linje. I en debattartikel i Corren (4/2) pĂ„minner folkpartisterna Ă sa Wennergren, ledamot, och Gunnar Broman, ersĂ€ttare i barn- och ungdomsnĂ€mnden, om att âen skola i vĂ€rldsklass krĂ€ver tydliga rektorsdomĂ€ner med ett starkt ledarskapâ. Enligt Skolinspektionen behöver huvudmĂ€nnen ge bĂ€ttre förutsĂ€ttningar och utrymme för rektorer att verka som pedagogiska ledare. Ett problem i rekryteringen av nya rektorer Ă€r lönen. Folkpartisterna pekar pĂ„ att en förstelĂ€rare nu kan tjĂ€na mer Ă€n en rektor. Det minskar yrkets dragningskraft pĂ„ kompetenta personer.
âVi tar nu krafttag för ett Linköping som tar lĂ€rarnas och rektorernas arbetssituation och lönefrĂ„gan pĂ„ fullaste allvarâ, avslutar folkpartisterna sin artikel. Det lĂ„ter bra. För det finns flera konkreta saker som politikerna som ansvariga för den kommunala skolan kan göra:
- LönesÀttningen för rektorer klÄr lÀrarnas i prioritet
- Minskad pappersbörda: anstÀll mer administrativ personal
- Status och ÄterstÀllande av titeln rektor, betydelsen ska inte underskattas
- LÄt rektorn vara chef: ökade befogenheter och ansvarsutkrÀvande av resultat
En rektor ska vara ett med sin skola. Min skola, mitt beslut, mitt ansvar. En bra ledare backar upp och stÀrker sina lÀrare sÄ att de kan stÄ emot det ökade trycket utifrÄn - inte minst frÄn krÀvande förÀldrar.