Varför granskar ingen Östgötatrafiken och vad det gör mot oss mindre bemedlade?
Om jag oplanerat (ja för så ser ju livet ut!) ska ta bussen från Johannelund till jobbet i stan på morgonen, innan kiosken öppnar, så kostar det mig 35 kronor. Och lika mycket på väg hem. 70 kronor på en dag för att åka buss ett par hållplatser!
Linköping höjer parkeringspriser, tar bort parkeringsplatser, skapar pendlingsparkeringar och så vidare för att minska biltrafik. Medan Östgötatrafiken höjer, höjer och åter höjer priserna på sina resor. Inte nog med det – biljettsystemet är krångligt och otillgängligt.
Testa gärna att låta någon från en annan stad, eller någon som aldrig åker buss, att ställa bilen som alla ombeds göra och istället åka buss. Jag vet inte hur de skulle lösa det för enkelt är det inte. Att någon skulle överväga att spontant ställa bilen för att åka buss då och då är helt otänkbart.
Östgötatrafikens argument, för att tysta de som tar upp det är: ”Planera din resa”, alltså lägger det på kunden att denne inte är strukturerad nog. Och påstår då att om vi bara skulle planera bättre så blir det billigt, fast nej det blir det inte.
Jag kan inte köpa ett månadskort för 590 kronor till mig och ett för 395 kronor till min 9-åriga dotter, för att hon ska åka då och då och jag då och då, för det mesta ihop.
Ska vi inte kunna ta oss runt? Söka jobb? Åka på redan dyra fritidsaktiviteter? Åka till redan dyra simhallen? Handla? Vi har inte råd med bil på långa vägar.
Speciellt på vintern i kylan och mörkret är det absolut nödvändigt att barn som måste ta sig själva till eller från fritidsaktiviteter kan åka buss och inte gå själva i kolmörkret och kylan. Medan jag till exempel som ensamstående mamma fortsätter arbeta för att ha råd med tillbehör till fritidsaktiviteter, fritidsaktiviteter och gärna lite mat. Jag går inte hem i mörkret själv heller för den delen.
Livet ska väl inte precis vara lätt, men Östgötatrafiken måste kanske inte göra det svårare för de som redan har det svårt.
Lisa