I och med sin slututställning om hållbarhet i maj vill studenterna starta en diskussion kring att företag i sin reklam förstorar upp enskilda insatser utan att tänka på helheten.

- Vi vill belysa debatten om man lever upp till det man kommunicerar eller om man inte gör det, säger Mandarva Mörner Hansen, pr-ansvarig på Studentbyrån som arrangerar slututställningen på Berghs.

Ett av företagen som granskats är Cloetta och studenterna menar att Ljungsbro-företaget felaktigt hävdar att de tar ett stort socialt ansvar när de marknadsför den nya Rättvisemärkta chokladen som något gott för konsumenten och för världen.

Lösryckt med en

- Cloetta har ju ett hundratal andra produkter i sin portfölj och hur lever de produkterna upp till det de kommunicerar runt den här nya chokladen? Det känns lite lösryckt att bara plocka fram en produkt med den här profileringen och liksom låter den spegla hela sortimentet, säger Mörner Hansen.

Hon fortsätter:

- Ett så stort företag som Cloetta borde kunna integrera hållbarhetstänket på ett annat sätt.

- Vi skulle vilja se att de tog ett helhetsgrepp om det här och visar var de står och vad de gör, säger Mörner Hansen.

Ska ta ansvar

Ett brev har nu skickats till Cloetta och det finns även publicerat på studentgruppens hemsida. Nu väntar man med spänning på svar från chokladjätten.

Cloettas informationschef Christina Björck lämnar följande kommentarer till Corren:

- Vi säger inte att vi är världsbäst och att problematiken kring kakaoodling och andra råvaror är löst i och med det här, men vi tycker att vi vill göra något gott och "Cloetta good" var vårt sätt att börja.

- Vi har sagt att vi ska ta vårt ansvar och det här är första gången vi gör något med Fairtrade. Det tycker vi är att ta ansvar.

- Jag förstår att de här unga studenterna vill göra sina röster hörda och vi kommer naturligtvis att svara dem med vår syn. Sedan får de välja hur de uppfattar vårt försök.