Annonslyft i tredje kvartalet – valet bidrog

Dagspressens intäkter från annonser från webben, appar och tryckta tidningar lyfte med 11 procent under tredje kvartalet jämfört med samma period ett år tidigare, enligt branschorganisationen Tidningsutgivarna (TU).

Dagspressens annonsintäkter steg kraftigt under tredje kvartalet. Arkivbild

Dagspressens annonsintäkter steg kraftigt under tredje kvartalet. Arkivbild

Foto: Helena Landstedt/TT

Ekonomi2022-11-11 10:47

Annonsering med koppling till valet i september bidrog till utvecklingen.

För tryckta kanaler ökade annonsintäkterna med 9 procent till 458,9 miljoner kronor, medan det för digitala annonsintäkter blev ett lyft på 17 procent till 220,5 miljoner kronor.

”Både den tryckta och digitala annonsaffären växte för sjätte kvartalet i rad. Vi gläds också åt att landsortspressen börjar knappa in på kollegerna i storstäderna när det gäller tillväxten på den digitala sidan", skriver TU:s vd Johan Taubert i en kommentar.

"Samtidigt oroas vi av allt starkare signaler om lågkonjunktur, som förväntas leda till stigande arbetslöshet och än mer ekonomiskt pressade hushåll. Det riskerar att hämma såväl annonsörernas som konsumenternas vilja och förmåga att bidra till finansieringen av fri och oberoende journalistik i Sverige", tillägger han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!