Men uppgiften är ändå likartad: att jobba hårt med att sälja, att introducera nya idéer på en marknad där det råder tuff konkurrens.

På Östgöta Media är Maria säljchef för Motala och Linköping. Hon har tio-tolv personer att hålla sysselsatta med att sälja annonsutrymme i papperstidningen och att sköta marknadsföringen i alla andra snabbt växande kanaler; sociala medier, event, digitala fönster av alla slag, storbildsskärmar.

Maria kom alltså från den anrika brunnsmiljön i Medevi och anställdes på Östgöta Media som en del av en offensiv nyorganisation. Det låter som mycket och hårt jobb och det lär det bli, vilket Maria inte har några problem med.

Artikelbild

| Maria Bergagård har marknadsfört och chefat i den anrika brunnsmiljön i Medevi men bytte i våras till att sköta marknad och annonsförsäljning för Östgöta Media.

– Det värsta jag vet är när allt bara går på i samma lunk, i samma eviga cykler, och när det känns som om inget händer.

I Medevi hade hon ett drömjobb, berättar hon.

– Det är en fantastisk plats, helt unik. Jag var inte bara försäljningsansvarig utan dessutom mot slutet restaurangchef och det innebar många och långa arbetsdagar. Och har man tre barn, man, hus och hundar kan det bli lite mycket…

Så erbjudandet från Östgöta Media kom lägligt. Det var dags att gå vidare, även om även det nya jobbet också lär bli krävande.

Artikelbild

| 30 år ung men med stor erfarenhet av att sälja och marknadsföra. Maria Bergagård är ny säljchef på Östgöta Media.

Rastlös och energisk är två ord som passar in på Maria Bergagård.

Och var föddes och växte en så framåtriktad yrkesmänniska upp? Jo, i sommaridyllen Malexander, där Marias föräldrar var lantbrukare.

Det måste ha varit en fin plats att vara barn på?

– Som den rastlösa själ jag är så tyckte jag stundtals att det var helvetet på jorden, säger Maria med ett skratt.

– Nej, men visst var det en Bullerby-idyll som jag ser tillbaka på med tacksamhet nu. Jag har fortfarande kontakt med min dagisfröken. Närheten till natur och djur formar en ju på ett bra sätt och jag hade häst och red mycket. Men jag tyckte att det var för litet! Jag strävade efter något annat, större, där det hände saker.

Maria ville till Boxholm ”som kändes så stort”, sedan till Mjölby. Hon började gymnasiet där men hoppade av efter ett halvår.

– Jag förstod aldrig varför jag skulle lära mig saker som jag inte kunde se användningen av. Så jag började jobba lite här och där, i stallet, där jag ofta hängde, på restaurang, hos en florist…

Men sedan styrdes stegen åt precis rätt håll.

– Jag kom in på entreprenörlinjen på John Bauer-gymnasiet i Linköping. Helt rätt för mig. Jag kände att där fick jag plugga ämnen jag kunde inse nyttan med, försäljning och marknadsföring.

Samtidigt jobbade Maria extra på Ur & Penn.

Efter gymnasiet stack hon till Australien, reste runt på den stora kontinenten och jobbade.

Efter hemkomsten till Sverige blev det jobb på Intersport i Ikanohuset i Linköping och smyckesbutiken Hallbergs Guld, vilket ledde till butikschefsposten.

Och därefter tog sälj- och marknadsföringskarriären rejäl fart: Jobb på TV4 i Linköping och Norrköping, där hon sysslade med att sälja tv-reklam och med programsamarbeten i fyra års tid, på Adecco, där hon arbetade med rekrytering och bemanning, och åt TV3 och Kanal 5 inom ramen för företaget Airtime Sales.

Sedan Medevi och nu Östgöta Media. Hon hann bara känna på det nya jobbet i två månader, sedan kom semestertiden. Men under hösten lär det bli fart, vilket som sagt passar Maria Bergagård perfekt.

– Det gäller främst att tänka på ett nytt sätt, att inte halka in gamla hjulspår. Medieföretaget har ju allt fler kanaler för att sälja och marknadsföra och utvecklingen går så oerhört snabbt. Det är som att hoppa på ett framrusande tåg eller att bli kvar på perrongen.

Säljarna som lyder under Maria Bergagård kommer att uppmanas att vara mycket ute hos kunderna. Uppdraget är att förstå vad de vill nå ut med och hur man ska åstadkomma bäst exponering.

Det gäller också att försöka studera hur läsarna beter sig. Maria medger att annonsering i papperstidningarna fortfarande ger störst intäkt till företaget.

– Än så länge är det ju så. Rätt nyligen sa man att papperstidningarna skulle vara döda 2018 eller senast 2020. Och visst tar nätet allt mer mark men jag kan inte se slutet på papperstidningarnas existens.

Maria menar att papperstidningen upplevs som det ärligaste mediet, det med högst trovärdighet. I dessa tider av ”fake news”. Men prenumerationerna på nättidningen ökar stadigt, medan pappersupplagorna sjunker i olika takt.

Det nya jobbet kommer att innebära att börja bearbeta både gamla och nya kunder på ett nytt sätt. Det blir högt tempo i en värld där så oerhört mycket kräver vår uppmärksamhet. Vad driver Maria Bergagård i den världen?

– Jag får kickar av att sälja! Jag kan få världens kick bara av att sälja något på Blocket.