Anpassa kollektivtrafiken till stora arbetsplatser

Hur anpassad är lokaltrafiken till de stora arbetsplatserna i dag, frågar sig insändarskribenten.

Hur anpassad är lokaltrafiken till de stora arbetsplatserna i dag, frågar sig insändarskribenten.

Foto: Åke Alvin

Insändare2023-10-28 05:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Svar på nyhetsartikeln "Saabvallen går i graven efter 75 år – byggs om till parkering" (25/10):

Jag ser att Saab bygger en ny parkeringsplats för 300 bilar. Anledningen är att man ska nyanställa cirka 1 000 personer. 

Det jag är lite förvånad över är: Hur anpassad är lokaltrafiken till de stora arbetsplatserna i dag? Vore det inte bättre att till exempel Saab hade en dialog med Östgötatrafiken för att få till att fler kunde nyttja buss till arbetet? 

Jag tittade på om man till exempel bor i Vidingsjö tar det cirka 35 minuter enkel resa till Saab med buss. Om man i stället tar bilen blir restiden ungefär 10 minuter. Det blir alltså en vinst på nästan en timme varje dag. Klart många väljer bilen då. 

Saab är bara ett exempel. Det finns fler områden där mycket folk arbetar och där man kunde anpassa trafiken så att fler väljer buss.