Parkeringsgäst: Vad händer i våra p-hus?

Detta p-hus har bara en enda väg ut, en enda bom. All trafik stannade av och när jag tittade bakom mig såg jag bilar så långt ögat nådde. Jag är ledsen att vara orsaken, men jag rådde inte för det, skriver en parkeringsgäst.

Och jo, jag kan känna samma otrygghet som ”Anna” inför att detta kan hända mig också nästa gång. Så vill ni väl inte att era kunder ska känna, menar insändarskribenten.

Och jo, jag kan känna samma otrygghet som ”Anna” inför att detta kan hända mig också nästa gång. Så vill ni väl inte att era kunder ska känna, menar insändarskribenten.

Foto: Tommy Söderlund/arkiv

Insändare2024-04-16 05:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Svar på "Parkeringsgästen i city: Jag kände mig svimfärdig – aldrig mer" (13/4):

När jag läste om signaturen ”Annas" erfarenheter i p-huset Detektiven, kändes det som om hon beskrev vad jag själv upplevt under tisdagen, dock i Åhléns p-hus. 

Ett bankkort som nyss fungerat utan problem, godkändes inte av apparaten och var oanvändbart för framtiden. I mitt fall försökte jag först betala i den apparat som finns på nedre planet. När det inte fungerade, gick jag upp till apparaten på utomhusparkeringen på övre planet. Också där klassades mitt kort som ogiltigt. Jag ringde då på hjälpknappen. 

En tillmötesgående kvinna sa: ”Ja, vi har haft en del sådana här bekymmer i dag. Jag vet inte om det är fukt i apparaten eller vad det är, men gå till apparaten en trappa ned”.  När jag förklarade att jag nyss kom därifrån, bad hon mig försöka med kortet igen. Ett flertal gånger. Varvat med: ”Vad står det på displayen?” Efter åtskilliga försök sa hon: ”Då får du betala vid utgången i stället”.

Inte kände jag något större hopp att det skulle fungera där, men gjorde som hon sa. Ny tryckning på hjälpknappen. Samma uppmaningar och frågor plus frågan om jag kanske hade något annat betalkort. Detta p-hus har bara en enda väg ut, en enda bom. All trafik stannade av och när jag tittade bakom mig såg jag bilar så långt ögat nådde. Tack alla snälla bilförare i den kön för att ni inte hängde er på tutan i irritationen! Jag är ledsen att vara orsaken, men jag rådde inte för det! Till slut sa rösten i apparaten: ”Ja, jag tror betalningen gick igenom nu. Jag öppnar bommen”. Nej, naturligtvis trodde hon inte att betalningen funkat, men hon låtsades att det fanns en anledning till att jag släpptes ut.

Du olyckssyster ”Anna”, vi har samma erfarenhet, men reagerar litet olika. Jag måste säga att jag förstår parkeringsvakterna. Naturligtvis agerar de enligt instruktion. Processen ska ta jättelång tid, den ska kännas stressande. Det är väl enda sättet att motverka att ohederliga individer sätter i system att använda ogiltiga kort för att kunna räkna med att snabbt bli utsläppta gratis. Jo, det var obehagligt, men jag kan acceptera det. 

Däremot vaknar min misstänksamhet kring själva fenomenet. Nog är det högst anmärkningsvärt, att kort som aldrig någonsin krånglat, plötsligt ska bli oanvändbara just i p-husens betalningsapparater? Det gäller ”Annas” kort, mitt kort och alla de kort som ”vi haft bekymmer med tidigare i dag”, enligt vakten. 

Finns det någon som medvetet sabbat apparaterna? I så fall: hur och varför? Och varför bara somliga kort, inte alla? Eller finns ett fel i själva apparatens konstruktion, som ibland kan slå till?

Nej, jag har inga svar, begriper inte, men jag vill uppmana alla som arbetar tekniskt med säkerheten kring dessa apparater att ta sig en rejäl, förutsättningslös och fantasifull funderare över hur sådant här kan hända. Det verkar vara mer än bara en olycklig slump! 

Och jo, jag kan känna samma otrygghet som ”Anna” inför att detta kan hända mig också nästa gång. Så vill ni väl inte att era kunder ska känna?