Jag fick rådet att laga min tand själv

Är det här svensk tandvård 2024, frågar sig en kund.

Ändå har jag ett abonnemang som jag betalar 250 kronor i månaden för, skriver en kund hos Folktandvården.

Ändå har jag ett abonnemang som jag betalar 250 kronor i månaden för, skriver en kund hos Folktandvården.

Foto: Maria Johansson

Insändare2024-04-05 08:30
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Något märkligt hände mig.

Jag tappade en stor bit av en tand som blev vass som en nål. Tungan blev sårig och spottkörtlarna svullnade. Jag ringde Folktandvården, men de sa att de inte hade några tider – att det bara är barn och ungdomar som blir kallade. Ändå har jag ett abonnemang som jag betalar 250 kronor i månaden för. 

Jag fick i stället rådet att gå till apoteket och köpa en tub med lagning som man sprutar in i munnen och lagar tanden själv. "Du kan få en tid som vi har om 22 dagar! Tack och hej!" 

Jag trodde att det var ett aprilskämt, men det hände den 2 april. Är detta svensk tandvård 2024?

Susanne

Svar från Region Östergötland:

Vi beklagar det bemötande du fick. Folktandvården har ett politiskt uppdrag att prioritera barn och unga, men ska också prioritera utifrån vårdbehov vilket innebär att patienter som upplever besvär ska tas emot akut. 

Om en klinik har svårt att erbjuda tid så bör patienten erbjudas tid på en annan klinik för ett snabbare mottagande. 

Du får gärna lämna ett klagomål på den aktuella klinikens sida på 1177.se så att vi kan arbeta med frågan och förhindra att det händer igen. 

Annika Hurtig, verksamhetschef för allmäntandvården i Folktandvården Östergötland