Barbro Hörberg lät sig aldrig stoppas in i något fack. Hon skrev texter och visor, spelade kabaret, sjöng jazz och var till och med intressant för filmbranschens Charlie Chaplin. En sådan karriär nobbade hon dock - hennes vilja att göra vissjungandet till en speciell konst var för stor.

1976 dog hon i bröstcancer 43 år gammal. Hennes dotter Liza Stenvinkel var då fem år gammal. Nu har hon tillsammans med producenten Lasse Lindbom satt samman en skiva där sexton svenska artister framför femton av Barbro Hörbergs mest älskade texter.

- Det finns en tidlöshet och allmänmänsklighet i det hon skrev som gör henne lika aktuell i dag, säger Lasse Lindbom.

Artikelbild

Lasse Lindbom gillar den svarta underton som han tycker finns i alla Barbro Hörbergs texter. Han lyssnade inte så mycket på henne när hon levde - "det var mest Beatles på den tiden" - men har i och med arbetet med skivan skaffat sig en nära relation till hennes visor.

Först hade han inte tänkt medverka själv, men Liza Stenvinkel övertalade honom att framföra "Håll alla dörrar öppna".

- Den låter ganska trallvänlig men har ett mycket tydligt budskap. "Det är livsfarligt att leva, man kan faktiskt rentav dö. Så håll alla dörrar öppna, för en dag är det dags att ta adjö."

Sångerskan Susanne Alfvengren är en av dem som medverkar på skivan. Hon lyssnade däremot mycket på Barbro Hörberg i sin ungdom. Hennes visor spelades mycket på radio och Susanne Alfvengren tilltalades av det engagerande, vardagsnära som är så lätt att ta till sig.

Det var självklart för henne att tacka ja när hon fick frågan om hon ville vara med. Och hon valde raskt "Gamla älskade barn" med musik av Lars Berghagen. En visa där Barbro Hörberg berättar om en uteliggare från ett annorlunda perspektiv.

- Jag tycker att vi har lite samma sätt att sjunga på. Det viktiga är inte att sjunga vackert utan att berätta något, säger Susanne Alfvengren.

Varför har ni gjort den här skivan? Räcker det inte att ge ut originalskivorna igen?

- Jag tror att det är bra att göra en skiva med artister som publiken känner igen, säger Lasse Lindbom. Inspelningarna med Barbro Hörberg är så tydligt sextio­talistiska och jag tror man kan nå en ny publik om man gör på det här sättet.

- Om man får folk att lyssna på de nya arrangemangen kanske det kan väcka intresse för de gamla inspelningarna, säger Susanne Alfvengren.

Det är artister från många olika genrer med på skivan. Hur har du tänkt när du satt samman dem?

- Barbro Hörberg var så mångsidig, säger Lasse Lindbom. Hon sjöng visor och jazz och spelade kabaret. Min tanke var att spegla hennes mångsidighet. Och på det här sättet kan skivan tilltala en bredare publik.

Lasse Lindbom har producerat skivor och skrivit låtar åt bland andra Marie Fredriksson, Ulf Lundell och Gyllene Tider. Men han har aldrig arbetat på det här sättet tidigare.

- I dag är det ovanligt att man kan samla band och artister i samma studio. Musiker sitter hemma och spelar in något som de mejlar till mig. Den här gången ville jag verkligen att alla skulle vara på plats samtidigt. Den här skivan består av en massa livetagningar - det är jätteroligt att det kunde bli så.