– Det visuella har alltid varit en stor del av musiken jag gillar. Att gå på konsert ska vara en upplevelse. Det ska finnas något för alla sinnen att fångas av, säger Fia Kempe.

Hon och Aksel Holmgren känner varandra sedan gymnasiet, sysslade länge med musik på var sitt håll men pratade ofta om att de borde göra något tillsammans. För tre år sedan drog de sig undan i en stuga på landet några dagar och då fick samarbetet fart.

– Vi testade att skriva några låtar, och det blev ganska snabbt väldigt bra, säger Aksel Holmgren.

Artikelbild

| Arbetar hemma. Tillsammans med de andra i bandet spelar Fia Kempe och Aksel Holmgren in musiken i sin studio i Vasastan.

– Det kändes skitspännande direkt. Vi har alltid diskuterat mycket, om världen, hur man är som människa, hur man formas av sin omvärld. Det färgade texterna som tar upp olika psykiska tillstånd och demoner man kan ha inom sig, säger Fia Kempe.

På scenen är hon "Fia", en vitsminkad varelse, mittemellan man och kvinna, mittemellan saga och verklighet. Huvudet pryds av svarta fjädrar, mörka linser gör hennes ögon till svarta hål.

– Vi ville ha en persona som berättar historierna. Man ska fångas av ett väsen som kan vara sorg, kärlek, många olika känslor. Det ska representera människans demoner och tvätta bort de tråkiga uppfattningar som finns om hur man måste vara, särskilt när man är kvinna, säger Fia Kempe.

2015 kom The Great Discords debutalbum "Duende" med ettriga och känslomättade låtar i gränslandet mellan pop och metal, men också med stillsamma passager. Själva kallar de det "progressiv dödspop".

Till hösten kommer en ny skiva, "The rabbit hole", ett konceptalbum i tre akter. På nya singeln "Darkest day" gör "Ire", en helt ny persona, entré. Hon lockar med sig "Fia" ner i underjorden, i en historia med kopplingar till Lewis Carrolls "Alice i Underlandet".

– Berättelsen symboliserar en kärlekshistoria där man fångas helt av någon som sedan visar sitt sanna jag. Budskapet är ungefär att det är skönt att vara arg ibland, men fastna inte in din ilska. Det kommer inte att göra dig till en lycklig person, säger Fia Kempe.

Konserterna som förband till Ghost är det största sammanhang som The Great Discord spelat i. Hovet i Stockholm rymmer till exempel en publik på 9 000 personer.

– Det känns så fantastiskt roligt, vi är supertaggade. Det är en otrolig chans, säger Fia Kempe.

Aksel Holmgren lägger till:

– Vi är rätt övertygade om att vi funkar i ett sånt här sammanhang. Det känns som att vi kommer att kunna göra musiken rättvisa.

I början av maj väntar sedan åtta konserter som förband till svenska metalbandet Katatonia i Storbritannien. Då handlar det om klubbspelningar med en publik på uppåt 1 000 personer.

– Det är bra att det är lite mindre ställen, så att vi kan känna efter hur vi funkar med den brittiska publiken, säger Fia Kempe.

The Great Discord ingår i en stor vänkrets av musiker, där Ghost är det band som slagit igenom internationellt. Duon Dead Soul, som också spelat förband till Ghost, och återupplivade Magna Carta Cartel (MCC) finns även med här. Fia Kempe sjunger på inspelningar med alla de nämnda banden, medan Aksel Holmgren var en av Ghosts maskerade och namnlösa gastar mellan åren 2010 och 2014.

– Jag slutade för att satsa på The Great Discord, säger han.

Att det nu uppstått en konflikt inom Ghost, där flera medlemmar stämmer gruppens centralfigur, är inget som varken Aksel Holmgren eller Fia Kempe vill kommentera närmare.

– Det är så klart tråkigt att det blev så här, men vi är vänner med alla och vill inte bli inblandade i bråket. Vår konsert med Ghost var bestämd sedan länge, och som nytt band måste man ta alla chanser man kan få, säger Fia Kempe.