I sex spel har Kratos, krigaren från Sparta som så småningom blir krigets gud, hackat sig blodig genom horder av fiender. När han nu gör entré på Playstation 4 har han begett sig norrut. Att titeln inte har någon siffra utan kort och gott är "God of war" signalerar också att spelserien nystartar.

Vi kände att vi hade berättat den grekiska historien färdigt, men vi kände samtidigt att vi inte var klara med Kratos själv. Vi började titta på andra mytologier världen över och vi gillade verkligen kontrasten som asatron innebär jämfört med den grekiska, berättar Derek Daniels, designchef vid utvecklaren Santa Monica Studios.

Rätt flora och fauna

Artikelbild

| Kratos har flyttat norrut, till ett landskap som inspirerats av Sverige och Island. Tempot har förändrats med fler lugna partier, för att få en större kontrast. Pressbild.

De nordiska karga, snötäckta miljöerna i spelet blir snudd på ett levande väsen som Kratos måste övervinna, enligt Daniels. Spelets kreativa chef Cory Barlog har tidigare bott i Sverige och arbetat med spelstudion Avalanche, och är gift med en svenska. Flera anställda på bolaget är också svenskar. Skillnaden mot den grekiska värmen och en gyllene gulgrön färgpalett var stor

Det är väldigt annorlunda från allt vi gjort tidigare. Det är snö, träd och rinnande vatten. Svenskarna i teamet kunde säga att "skogen ser ut som Colorado, det ser inte ut som det ska". Så vi skickade i väg folk till Island för att ta referensbilder. Det handlade också om vad som inte hör hemma i världen, att det är rätt typ av djur exempelvis, säger Daniels.

Flytten norrut innebär också ett helt nytt karaktärsgalleri. Utvecklarna har inte använt sig av de versioner som förekommer i Marvels "Thor"-filmer, utan säger sig ha gått till de ursprungliga berättelserna.

När vi tillbringat så mycket tid i den grekiska mytologin hade vi i princip haft ihjäl alla vi kunnat. Det var därför spännande att gå norrut med så många nya rollfigurer att utforska, både kända och okända. Utan att avslöja för mycket kommer ni att känna igen många figurer.
Artikelbild

| "Vi frågade oss hur vi skulle göra Kratos mer "nordisk". Vi har gjort honom äldre, gett honom skägg och en yxa", säger Derek Daniels. Pressbild.

Far- och sonhistoria

Med det nya spelet säger Daniels att man ifrågasatte allt om vad spelserien tidigare inneburit. Kameraperspektivet har förändrats från en fast punkt till att nu följa med Kratos bakom hans axel, huvudvapnet är utbytt till en yxa. Men den främsta förändringen är att Kratos inte längre är ensam, utan att hans son Atreus är ständigt närvarande.

Artikelbild

| Spelskaparna lovar att spelet är stort. De testspelarna som tagit sig igenom det har gjort det på 25–30 timmar. "Det är definitivt det största "God of war"-spelet som vi gjort", säger Derek Daniels. Pressbild.

Både Cory Barlog och jag är föräldrar. Mitt barn är halvkinesiskt, och Corys är halvsvenskt. Så våra barn pratar ett språk som vi inte förstår, det var något vi ville få in i spelet. Att Kratos är en främling i ett främmande land – hans son är som en guide, som kan hjälpa till att exempelvis översätta.

Kratos har själv en minst sagt problematisk relation till sin pappa, gudarnas kung Zeus.

Artikelbild

| "God of wars" miljöer är bitvis kyliga och ogästvänliga. Spelskaparna medger att man inspirerats av "Game of thrones", men kanske mer från filmen "The revenant" och realityserier där folk ska överleva i exempelvis Alaska. Pressbild.

"God of war" har alltid handlat om en far- och sonhistoria, även om det inte alltid var upptryckt i ansiktet. En del av de saker Kratos gjort och gör kommer Atreus att ifrågasätta. Det temat ville vi utforska.

När spelet släpps den 20 april är fyra och ett halvt års arbete över för Daniels.

Det är definitivt det största "God of war"-spelet som vi gjort, säger han.