"I detalj"

Måleri, grafik

Visas till den 22 oktober 2015

Artikelbild

"Midsommarafton". Målning av N. Jonas Englund.

Av handlag och materialkännedom kan man inte begära mer än det Englund här visar prov på. Tekniken är framstående. Då och då klagas det på att en driven teknik tillåts ersätta ett innehållsmässigt djup. Och i vissa fall förhåller det sig absolut så.

Hos det här måleriet finns inte den typen av slagsida. Det är i allt väsentligt fritt från insmickrande konstruktioner. Fåglar och andra djur är inte nödvändigtvis avbildade ur sina mest fördelaktiga vinklar. I de få bilder där människor förekommer, är fotorealismen dragen till sin spets. Samma sak gäller exempelvis fåglarnas fjäderskrud, där minsta lilla dun verkar ha kommit med.

Det finns bara en handfull målare i Sverige som kommer upp i den här tekniska nivån. Och då gäller det alltså att som konstnär inte bländas av sin förmåga. Englund ser fällan och passerar förbi den. Genom sina ofta avskalade bilder presenterar han resultat där motiven får spela huvudrollen.

Nivån är helt jämn. Om det rör sig om ett elegant möblemang från Jonsereds Herrgård eller undersidan av en ladusvalas vinge, så får jag en känsla av att det inte gått att göra mer i avbildningshänseende.

Artikelbild

"Finrum". målning av N. Jonas Englund.

De allra flesta målningarna återger fåglar. Skönheten hos en talgoxe eller en blåmes lyfts fram, men också käbblet mellan långnäbbade pelikaner, eller det lite stabbiga rörelsemönstret hos en fälthare. På en litografi blir just talgoxen upphöjd, på sätt och vis som adlad. När jag ser den tänker jag: finns det en vackrare fågel?