Krigaren som med svärd kämpar mot draken, liksom tomtarna och häxorna i "Bland tomtar och troll" - tecknaren Gustaf Tenggrens alster har påverkat generationer av illustratörer.

Sämre ställt är det med resten av svenskarna, tycker han. Om amerikanerna känner till två svenska konstnärer - Anders Zorn och Gustaf Tenggren - så är det här i Sverige bara Magratrakten som haft vett att lyfta fram bygdens son.

Europeisk sagostämning

För det är åren i Walt Disneys tecknarstudio som gjort Gustaf Tenggren till en stjärna på den amerikanska tecknarhimlen. Han kom dit 1936 när arbetet med Disneys allra första tecknade långfilm, "Snövit", var i full gång. "Pinocchio", som fick premiär lite senare, var helt och hållet hans projekt.

Driftig affärsman

Affärsmannen och entreprenören Gustaf Tenggren var onekligen lämpad för livet i USA. Så fort han klev av båten i New York 1920 tog han sina teckningar och besökte de redaktioner han ville arbeta för. Hans adressbok var full av kontakter och medlemskap i en lång rad föreningar. När han började på Disney var han redan ett välkänt och välavlönat namn.

Spikrak karriär

Den spikraka karriären hade tagit fart redan i Sverige. Som 22-åring tog han över uppdraget att bildsätta sagoserien "Bland tomtar och troll" efter John Bauer, men blev snart för dyr för förlaget Åhlén och Åkerlund.

Den nyutgivna biografin rymmer långt mer än Disney- och sagobilderna. Här finns också porträtt och landskapsmålningar från semestrarna i Miami och de senare åren i Maine. Under alla år fortsatte Gustaf Tenggren att inkorporera nya stilar och influenser.