Utställningen pågår till 29 maj
Små svartvita, kvadratiska fotografier skulle inte ha väckt särskilt stor uppmärksamhet för 10-15 år sedan. Men i dag gör de det. I synnerhet om de är tagna med kameran i en mobiltelefon. Teknik påverkar medvetandet. Och medvetandet påverkar tekniken. Jerker Andersson är uppdaterad om vårt dubbla medvetande i samtiden.
Möjligheterna till specialeffekter är oändliga i dag. Stora flashiga och färgsprakande foton är vardagsmat. Varje gång jag slår på datorn poppar en ny, häftig bild upp, ofta med suggestiva naturmotiv. Därför är det bättre att tillämpa konstnären Fredrik Wretmans aforism: ”Varför inte tvärtom.” Små bilder i gråskalans nyanser.
2015 visades en unik fotoutställning av Francesca Woodman (1958-1981) på Moderna Museet. Förutom själva innehållskraften och kroppsligheten i själva bilderna slogs jag av hur små de svartvita fotografierna var. Små, täta studier av en kropps själ.
Jerker Anderssons foton på NevaBooks är småskaliga och förtätade. Enkla vardagsmotiv tagna med mobiltelefon. Dagboksanteckningar, sedda genom ett temperament. En kaffering på ett bord, ett par fåglar, en liten svart katt, en insekt eller några överblickar på naturscenarion. Något han kallar ”asfaltarkeologi” är särskilt intressant. Objekt, detaljer, mönster i asfalten blir som magiska tecken.
Av drygt 40-talet bilder, alla inramade på konsekvent samma sätt, skapar både stringens och poetisk variation, en smått lycklig närvaro i det vardagligt upptäckta och sedda. En utställning att gilla. Anspråkslöst och sympatiskt. Här och nu små hymner till ögats lust och upptäckarglädje. Långt borta och nära.