Trenden inom spelvärlden är tydlig, med "Fortnite" som tydligaste exemplet frångår fler och fler utvecklare enspelaräventyr till förmån för flerspelarvarianter där upp till hundratals spelare möter varandra. Ett av företagen som känt sig manade att haka på trenden är Treyarch.

Fans har frågat vad vi skulle göra med den typen av spelläge. "Black ops 4" är svaret, säger firmans designchef David Vonderhaar när TT träffar honom i Stockholm.

"Måste in i framtiden"

Artikelbild

| Utvecklarna Treyarch lovar att serva alla delar av "Black ops 4" med nytt material även efter att spelet släppts 12 oktober. Pressbild.

Spelläget som Vonderhaar syftar på kallas vanligtvis för "battle royale", på svenska blir det ungefär herre på täppan. Spelare tävlar helt enkelt om att röja undan varandra och bli sist kvar. Populära "Fortnite" hade vid en mätning i juni 2018 över 125 miljoner spelare.

Jag har varit knuten till "Call of duty" i 15 år. Jag skulle säga att minst vart tredje år kommer responsen "vad är nytt?" från omgivningen, samtidigt som de säger "ändra inget jag redan gillar!". Det är vårt ansvar som kreativa personer att ta med oss fansen i den förändringen. Vi stöter på motstånd längs vägen såklart. Activision sade "ni kan inte ha med zombies", men det gjorde vi. De sade samma sak om battle royale-läget. Vi måste föra spelserien och fansen in i framtiden, säger Vonderhaar.

"Nya normalläget"

Utgivaren Activision lär dock inte ha protesterat allt för mycket efter att ha sett "Fortnites" framgång. "Call of duty" har samtidigt en dedikerad skara fans som förväntar sig uppdateringar långt efter att spelet släppts 12 oktober.

Artikelbild

| David Vonderhaar (till höger), spelutvecklare på Treyarch som ligger bakom "Call of duty: Black ops 4" och Thomas Wilson, chef på företaget Beenox som jobbat med pc-versionen av spelet. Pressbild.

Det är det nya normalläget. Just nu vill jag bara överleva tills spelet är släppt, men det är inte svårt att göra nytt när man är en kreativ person, det svåra är att välja vad man ska göra. Jag har, jag skojar inte, 150 idéer på en lista för enbart battle royale-läget i spelet. Att komma på saker är inte svårt, att välja vilka man ska göra är lite lurigare.

Spel som tjänst

Spelföretagens fokus på färre stora titlar som får bära en större del av bolagens intäkter har gett upphov till diskussion kring huruvida spelbranschen är på väg in i ett slags prenumerationstjänst.

Man hör den där termen ibland, att spel är "en tjänst" och jag gillar inte den termen, spel borde inte vara "en tjänst", spel borde vara underhållning. Men det här är inget nytt, det har bara fått ett namn nu. Företag har släppt tillägg till sina titlar under många, många år, säger Vonderhaar och fortsätter:
Samtidigt har du titlar där ute som är väldigt filmiska och som du spelar en gång, och det är helt okej. Vem är jag att döma vilken typ av underhållning du gillar? Vissa biobesökare ser bara de största titlarna, andra betalar ytterst lite eller inget alls för sin underhållning och konsumerar den under en lång period. Vi är spelutvecklare, vi är kreativa, när det handlar om hur och när saker släpps och i vilken form, vi är inte med i den processen. Vi försöker bara göra så bra spel som möjligt.