Klockan 20.00 på fredagskvällen sätter åtta grupper med manusförfattare sig ner för att skriva varsitt manus. De får 12 timmar på sig. Klockan 08.00 på lördagsmorgonen ges manusen till regissörerna som får läsa igenom och skapa sin vision om hur det ska spelas ut på scenen. På förmiddagen får regissörerna en grupp med skådespelare som kan börja repetera. Klockan 20.00 är det dags för föreställning – 24 timmar efter att manusförfattaren började skriva.

– Det är väldigt tidseffektivt! Och skönt att slippa repetera tio timmar i veckan i ett halvår, säger Anna Wikström.

Hon stötte på det snabba formatet när hon bodde i Barcelona och gjorde amatörteater. Under studietiden i Linköping har hon velat sätta upp en dygnsteater även här och tillsammans med tre andra studenter på Linköpings universitet startade hon föreningen "Play in a day". När ansökningsperioden avslutades hade arrangörerna fått in fler ansökningar än de kunde ta emot och de sista platserna fick lottas.

– Många av de ansökande skrev om det negativa i att hinna tänka efter, att man begränsar och riskerar att censurera sig själv när man har för mycket tid. Den här impulsiva formen är råare och mer äkta, säger Anna Wikström.

Hur blev pjäserna i Barcelona?

– Det som förvånade mig mest var att alla pjäserna blev så himla annorlunda från varandra. De hade, och det ska vi också ha, en replik som skulle vara med i varje föreställning. När man fick se hur de andra grupperna hade tolkat och gjort för att få in den så märkte man hur många sätt det finns att se saker på.

Vad repliken i Linköping kommer att bli är inte klart än. De manusförfattare, regissörer, skådespelare och scenarbetare som ska arbeta runt den har alla varierande erfarenhet av teater.

– Det är personer mellan 16-56 år och från olika platser i landet. Vissa har stor erfarenhet av teater, vissa studerar teater och andra har inte mer erfarenhet än någon skolpjäs i första klass.

Föreställningarna sätts upp på Sagateatern 21 april och varje pjäs är 10 minuter lång. Förhoppningen är att föreningen i framtiden ska kunna anordna 24-timmarspjäser två gånger om året och förhoppningsvis ta konceptet till fler städer.

– När perioden att skriva och repetera är så kort är det många som inte vågat testa på teater tidigare som faktiskt vågar prova. Det blir mer prestigelöst, säger Anna Wikström.