Hyllade regissören Farnaz Arbabi har aldrig jobbat med en klassisk pjäs tidigare. Nu hjälper hon Backa teater att följa upp sin succé "Brott och straff" med en djärv nytolkning av Tjechovs "Måsen".

Det är sista repetitionsveckan när Farnaz Arbabi möter upp i lobbyn på Backa teaters fortfarande nya hus på Lindholmen i Göteborg. Förra säsongen sattes tre versioner av "Brott och straff" upp för utsålda hus och på lördag har turen kommit till Anton Tjechovs ofta spelade "Måsen".

I en tolkning som teatern har valt att marknadsföra som "djärv".

Nytolkningen ligger i bearbetningen som jag och Elmira Arikan har gjort av pjäsen. Vi har valt att fokusera på ett ungdomsperspektiv, säger Farnaz Arbabi.

I originalpjäsen finns en 19-åring, Nina, som i nytolkningen har fått sällskap av ytterligare tre; Masja, Semjon och Konstantin. Backa teaters "Måsen" genomsyras precis som originalet av olycklig kärlek, men infallsvinkeln är annorlunda och fokus ligger också på generationskonflikten. Andra förändringar är att pjäsen bara är en och en halv timme lång och även bantad på andra sätt.

Tjechov kan annars vara ganska tråkig i dag. Det är ett makalöst matigt material där varje karaktär har en lång livshistoria, men det gör också att det riskerar att bli ofokuserat och tamt, säger Farnaz Arbabi.

Bahador Foladi, i pjäsen karaktären Konstantin, har anslutit och fyller i:

Men det är fortfarande "Måsen", fast i nutid i Sverige, så det är lättare för ungdomarna att ta till sig.

Men det vill Farnaz Arbabi inte gå med på riktigt. Sverige omnämns aldrig, inte heller om det är nutid. Moderniserad är pjäsen dock, med än så länge hemliga moderna låtar, och med fokus på relationer. Det kan båda enas om.

Jag har aldrig varit med om en ensemble som pratat så mycket, diskuterat och deltagit i arbetet. Det blev högre nivå från början på diskussionerna om det konstnärliga och innehållsmässiga. Framför allt har vi pratat relationer, säger Farnaz Arbabi och får medhåll av Bahador Foladi.
Jag har aldrig varit med om något som detta. Vi pratade till och med relationer utanför teatern.

Både i och utanför teatern har Farnaz Arbabi också fått många frågor och åsikter pjäs. Det blir ju så när man sätter upp en klassiker.

Jag har nästan enbart satt upp nyskrivet tidigare och då är det lätt att fokus hamnar på dramatikern. När man tar sig an en klassisk pjäs är fördelen att det är lättare att visa vad man gjort som regissör. Men sedan blir det ju också så att många kommer med goda råd om hur man bör göra, säger hon.

Farnaz Arbabi har dock som vanligt gått sin egen väg och försöker inte heller tänka på att hon ska försöka följa upp en succé.

Nej, så tänker jag inte. Men "Brott och straff" har hjälpt oss på så sätt att det började säljas biljetter redan innan vi började repetera, så nu är det nästan slutsålt under hösten.

"Måsen" har premiär på lördag, den 25 oktober, och kommer att spelas fram

till början av nästa år.