Barbara Strozzi var en firad sångerska och kompositör som verkade i Venedig i mitten av 1600-talet. Det sades att hon var en kurtisan, prostituerad och sällskapsdam i ett.Kanske var hon det, kanske inte. Kanske var det bara så provocerande med en kvinnlig, professionell musiker att hon förutsattes vara en ”dålig” kvinna.

I ”Kurtisanen & kärleken” får publiken följa hennes liv genom tre olika perspektiv; det offentliga rummet, det innersta rummet och sist det hemliga rummet.

Föreställningen sätts upp på Vadstena Gamla teater och det är den fria gruppen Operabyrån som fått residens hos Vadstena-Akademien i sommar.

– Vi ger unga frilansare chansen att utveckla ett föreställningskoncept som passar oss som hand i handske, säger Nils Spangenberg, verksamhetsledare för Vadstena-Akademien.

Det nyskrivna dialog-manuset är författat av Estlandsfödda Sigrid Herrault och regin har artisterna själva valt att ta hand om.

– Vi laborerar fram scenerna tillsammans med hjälp av egna impulser, säger Christina Larsson Malmberg, sopran specialiserad på barock, renässans och medeltida musik.

– Det är ganska tidsödande men det blir väl förankrat hos alla, säger Nils Spangenberg, som bidrar med registöd.

Med fyra veckor kvar till premiär repeterar gruppen in barockföreställningen som främst handlar om tårar, smärta och det lidande som kärleken ibland för med sig.