Gärna en bra mordgåta – men mest minns vi udda figurer

Gertrud Hellbrand tipsar om tre rykande färska deckare och funderar på vad vi faller för hos fiktiva karaktärer.

Thomas Engers "Galgens bok".

Thomas Engers "Galgens bok".

Foto: Jarli & Julian

Deckare2023-04-07 12:00
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

”Känns karaktärerna trovärdiga?” undrar ofta deltagarna på min skrivarkurs. Hur skapar man fiktiva figurer som folk vill läsa om? Frågan är inte helt enkel. Somliga läsare irriterar sig på alltför osympatiska karaktärer och vill att även påhittade personer ska bete sig korrekt. Samtidigt är vi många som föredrar de mer kantiga och jobbiga typerna. Vi kan läsa om rent horribla individer. Det värsta exemplet är nog yuppien och seriemördaren Patrick Bateman i Bret Easton Ellis skandalthriller American Psycho från 1991, som kunde hugga en brandyxa i skallen på någon, och samtidigt hålla en inre monolog om popgruppen U2.

Men bäst gillar vi kanske de där figurerna som varken är onda eller goda, utan både och? 

”Om din huvudperson har cancer, måste han vara så himla god för det?” frågade jag en av mina elever (hon skulle senare bli en av våra mest hyllade debutanter).

Att förse en litterär figur med motsägelsefulla drag är ett knep lika gammalt som litteraturen själv. Och så har vi konflikter – dessa nödvändiga krockar mellan figurerna. Kanske måste man arbeta ihop fast man inte tål varandra? Sådant kan bli riktigt underhållande att läsa om. 

Varje deckare har en mordgåta i centrum, ofta smart uttänkt och elegant uppnystad. Men det vi minns efteråt är kanske främst de udda egenheterna hos karaktärer och i relationer. 

Vad jag fastar för i Victor Pavic Lundbergs nya spänningsroman är inte i första hand försvinnandet som utreds, utan relationen mellan journalisten Loa och hans hopplöst egensinniga och bittra rullstolsburna mamma. Eller den mellan sängliggande kollegan Danijela och den irriterande sjuksköterska som ansvarar för hennes vård. Här slår det gnistor. Här får jag anledning att dra på munnen och skratta.

Så skrivarkurslärarens råd blir: Hitta en svaghet hos din fiktiva karaktär, en jobbig hemlighet, en störande egenhet eller kanske en fobi som måste konfronteras. Hitta det där skamliga och undanträngda som får läsaren att haja till och känna igen sig.

Getruds 3 tips

undefined
Stacy Willinghams "En gnista i mörkret".

Stacy Willingham 
En gnista i mörkret (Modernista) 

Chloe Davis pappa dömdes som seriemördare när hon bara var tolv år gammal. Uppväxt med denna mörka skugga har hon försökt att bygga ett nytt liv. Hon arbetar som psykolog och planerar bröllop tillsammans med sin fästman, när ännu en ung flicka – en av hennes egna patienter – plötsligt försvinner spårlöst. Det förflutna väcks till liv, men hennes pappa sitter ju inspärrad, så vem är mördaren som nu tycks härma hans tillvägagångssätt? Porträttet av den nervösa Chloe, märkt av sin udda barndom och ett hemligt tablettmissbruk, är starkt. Personerna runt henne framträder också tydligt. Ändå är det svårt att avgöra vem som går att lita på, och vem som skulle kunna vara den mordiska psykopaten, i denna spännande thrillerdebut.

undefined
Victor Pavic Lundbergs "En förlorad sommar".

Victor Pavic Lundberg 
En förlorad sommar (Albert Bonniers förlag) 

Stockholmsjournalisten Loa Bergman tror att han ska få ta semester, när ett försvinnande i Mariestad tvingar honom tillbaka till uppväxtstaden. Där vill mamma att han bor hos henne, men det vill inte Loa. Han driver omkring, träffar den snygge gympaläraren han hade kåtslag på i högstadiet, och flera andra figurer från det förflutna. Från en sjukhussäng i Stockholm understödjer kollegan Danijela – som blivit påkörd av en bil och brutit benet – jakten på den saknade unga kvinnan. Snart börjar de misstänka att fallet kan ha något att göra med ett annat försvinnande, många år tidigare. Pavic Lundberg följer upp förra årets prisade debut med en klassisk hemvändarhistoria med både humor och svärta.

undefined
Thomas Engers "Galgens bok".

Thomas Enger 
Galgens bok (Wahlström & Widstrand) 

Eva överlever nätt och jämnt ett mordförsök hemma i sin lägenhet. Bredvid henne på golvet ligger en främmande man ihjälskjuten, och vittne till alltihop är en åttaårig flicka. Den deprimerade Peter lämnar sin familj och försvinner spårlöst, för att två år senare skicka ett mejl till en norsk journalist – med information som ska sätta igång en mycket våldsam kedja av händelser. En pojke växer upp i ett kärlekslöst hem, i skuggan av en tragisk drunkningsolycka och ett självmord. Han kommer med tiden att utveckla en ödesdiger förmåga att knyta andra människor till sig – och att knyta löpsnaror. En av Norges stora thrillerförfattare bjuder på elegant komponerad spänning på hög nivå. Var beredd på ruskiga personporträtt och intensiv sträckläsning! 

Gertrud Hellbrand är krönikör och författare. Hon har bland annat skrivit ”Östgötasviten”.