I dag, fredag, öppnar utställningen Smak på hotellet Scandic City i Linköping. 19 svenska fotografer gör sin egen tolkning av vad smak kan vara. Pressfotografer samsas med mer konstnärligt syftande kolleger. Motivmässigt svänger det från glamour och sobra bilder av frukter, till svettigt rockfestivaltumult och närgångna porträtt. Av de medverkande är Bingo Rimér det mest kända namnet.

Bakom utställningen står företaget Selecta, specialiserat på kaffe- och varuautomater på arbetsplatser och i offentliga miljöer.

- Konst är ett intressantare sätt att skapa diskussion om smak än reklam. Jag läser hellre romaner än torr affärslitteratur. På ungefär samma sätt är det med relationen mellan konst och reklam. Selecta vill inte bara vara känt som ett företag som säljer saker. Vi vill även lyfta fram konsten, säger Catherine Sahlgren, vd för företagets nordiska del.

Artikelbild

”One sunday morning” av Johan Bergmark hänger i fönstret ut mot Stångån. FOTO: Pia Molin

Företaget gick ut brett med sin inbjudan och fick sammanlagt 150 bidrag från 50 olika fotografer. 25 bilder valdes ut till utställningen.

Hur tänker ni kring kontroversiella bidrag som kan skapa debatt?

- Vi har inga skygglappar. Som du ser här så behöver det inte bara vara bilder som är mysiga och handlar om kaffe. Vi hade inte tagit med bilder som till exempel tar ställning i en politisk konflikt. Om de däremot speglat och belyst konflikten så hade vi inte haft några problem med det, säger Catherine Sahlgren.

Vad kan konsten vinna på att kopplas samman med ett företag?

Artikelbild

- Jag tror att man på det här sättet kan få mer blomstring i konstvärlden. Man måste våga både från företagshåll och från konstvärlden, utomlands är det vanligare än här i Sverige.

Hur viktigt var det att få med ett känt namn som Bingo Rimér?

- Det var kul att vi fick med honom, men utställningen står inte och faller med det.

Det övergripande målet är att via konsten ge nya dimensioner till företagets framtoning och varumärke.

- Vi vill ju sälja våra produkter, men även vara känt som ett schyst företag, därför har vi börjat på det här spåret. Vi vill få igång debatten om smak och vad det innebär, skapa energi runt ämnet, säger Catherine Sahlgren.

GUSTAV BORG