En helt märkvärdig utställning i Kisa

Kisa Art Festival är väl värd ett besök, anser Correns recensent.

Björn Larsson. En målning ur översättningen av fotot av Marcus Larsson ”Landskap med vattenfall”.

Björn Larsson. En målning ur översättningen av fotot av Marcus Larsson ”Landskap med vattenfall”.

Foto:

Kultur och Nöje2011-09-06 08:54

Den tjänande naturen

Kisa Art Festival

Logens konsthall

Pågår till 18 september.

En mångsidigt, fascinerande utställning presenterar Christina Wassberg här med inbjudna konstnärer från Finland, Danmark och Sverige. Logens konsthall med omgivningar visar sig vara en mycket stimulerande miljö.

Vi börjar med utställningen i Logen. Här har Björn Larsson i ett forsknings­projekt fångat upp det ­nationalromantiska natur­perspektivet genom att ta svartvita fotografier av Marcus Larssons tavlor. Därefter har han vid en resa till Egypten låtit en målare där (Ehab Khater) översätta motiven till färg. Förvånad blir jag över det konstnärligt nyskapande resultatet, inte minst av det kända motivet "Landskap med vatten­fall".

Skörheten i naturen

Ett annat av Björn Larssons märkvärdiga inslag är videon som gestaltar hur han syr en kamoflagedräkt inne i skogen för att sedan ta på sig den och förenas med naturen.

Med Anu Tuominens verk "Innan snön faller" står vi inför ett antal minimalistiskt spridda objekt. Här finns en blåmålad kälke med stenar, ett collage med sockor, ett bord med diverse­ symboliska föremål. Det är lite nött och åldrat, och känslan jag får är att det handlar om minnesladdade, övergivna föremål. Därutöver blir jag särskilt fascinerad av miniobjekten med en fågel på kvist och en älg på kvast. Här gestaltas inte minst skörheten i naturen, inför den mänskliga megalomanin.

Personliga landskap

Thomas Edetuns motivvärld kretsar mycket kring landskap och natur, vare sig den har inslag av människovarelser, fåglar eller hus. I "Sierskan" återges det brokiga landskapet med en ­indianliknande person och en korp, och ur jorden stiger ett hotfullt stoft mot himlen. Ett fenomen som även återkommer i andra motiv.

I "Naturen tar tillbaka" är huset som upplöses i grönska omgivet av Edetuns pigga, strama fågelobjekt. Natur­engagemanget är inte att ta miste på i hans personligt formade landskapsmålningar.

Elina Merenmies fascinerar med sina bläckteckningar - med ljuset, svärtan dramatiken i motiv av människor och landskap. Utöver hennes tre bilder finns också hennes bok, som man bör ta sig tid att studera.

Reime Hirvonen tar oss med sin video till ett tillstånd som vi borde bejaka i vår egen natur, nämligen ett livgörande av kroppskänslan genom bastumassage.

På väg till vedboden passerar vi Lotta Piles skulptur "Industrianpassad skogsplantering". Trots det avskalade, fyrkantiga har det blivit en ganska skön, stiliserad skapelse med björk­näverkänning. Att konstnären (som själv är skogs­ägare), känner för en miljö­vänlig skogsavverkning, visar hon med sitt vidjeformade SOS i en träddunge en bit upp på det närliggande berget.

Förkonstlade perspektiv

I vedboden visar film­fotografen Linda Wassberg sina fotografier av uppstoppade djur med landskap i bakgrunden, som hon tagit på Nationalmuseet i New York. De påminner oss om människans exploateringsbehov och förkonstlade perspektiv på naturen.

I ett inre visar Anna von Hausswolff musikvideon "Track of time". Till inspelningen i vintermiljö kring Spanntorpet i Kisa framför hon sin egen musik, sång och poesi. Skönt, livfullt och engagerat!

Vid vernissagen genomförde Anna tillsammans med sin syster Maria von Hausswolff sin performance­ "Balance of terror, error, ­error" varvad med musik på synt och munspel, deklamation och bakgrundprojicering. Den intensiva musiken (likt en kyrkorgel) och de engagerade texterna imponerade.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!