El Perro del Mar är nära döden på Babettes

Den gamla Baptistkyrkan fylls till bredden av tung elektronisk musik när El Perro del Mars spröda röst samtalar med döden.

El Perro del Mar på Babettes

El Perro del Mar på Babettes

Foto: Emil Oskar Andersson

Linköping2024-03-10 16:50
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Kanske är du som jag och minns El Perro del Mar, eller Sarah Assbring som hon faktiskt heter, som en melankolisk popsångare från Göteborg i mitten av 2000-talet. Hitlåten "God Knows" från 2006 med sina smäktande 60-talsstråkar och doakörer håller än i dag. Men, det var inte den El Perro del Mar vi fick se på Babettes på torsdagskvällen. Om hon i början av karriären lät som om att Lykke Li sjöng Amy Winehouse-låtar så har hon nu närmat sig Göteborgs-kollegorna Anna von Hauswolff och Fever Ray. Det är suggestivt, tungt, episkt och elektroniskt. 

Assbrings senaste skiva, Big Anonymous som släpptes för mindre än en månad sedan, tar avstamp i ett performanceverk hon satte upp på Dramaten 2019 där hon talar med de döda. Och samtalen med de döda fortsätter även denna kväll i Linköpings gamla Baptistkyrka. Långa, tunga synthbastoner ligger som en matta bakom artistens sköra melankoliska röst, som alltid varit hennes signum. Vi hör nog det allra bäst i den fantastiska domedagslåten "One More Time"; när basen "droppar" över den spröda rösten så reser sig håret på mina armar. Gång på gång tänker jag på likheterna med Hans Zimmers soundtrack till science fiction-filmen Interstellar. På samma sätt som i en film så vävs låtarna samman till ett enda långt stycke och Assbring gör helt rätt i att inte blanda i nått mellansnack. Vi får istället vara kvar i den allvarsamma värld som El Perro del Mar lyckas skapa. Det är en värld där konsten och livet tas på allvar, där hjärtat och smärtan känns hela vägen in i själen. Det är en konsert helt utan leenden.

Efter drygt 45 minuter tackar Assbring och hennes två medhavda synthmusiker för sig och det känns lite snopet – den här kvällen hade gärna fått pågå längre. Publiken är lite osäker på om man ska applådera fram ytterligare musik, för det känns som att vi fått vara med om ett och samma verk snarare än ett knippe låtar och då känns det lite konstigt att börja om igen. Men applåderna kommer och till slut äntrar bandet scenen igen och spelar en ny version av "Change of heart" från 2008, hennes mest spelade låt på Spotify. En fin kombination av hennes förflutna och nutid. Ljuset tänds i lokalen och det känns tomt när man inser att man är tillbaka i verkligheten. Nu får vi nöja oss med att besöka El Perro del Mars allvarsamma värld på skiva.