Nytt omsättningsrekord för östgötska spelbranschen

Den östgötska spelbranschen når nya höjder. Färska siffror visar nu att man förra året nådde en symbolisk milstolpe – över 100 miljoner kronor i omsättning.

"Utvecklar man spel så gör man det för att man är passionerad, man brinner för nånting, och då måste man träffa likasinnade och spåna. Att göra ett spel kräver så mycket olika kompetenser", säger Tomas Ahlström om poängen med att ha en spelvecka.

"Utvecklar man spel så gör man det för att man är passionerad, man brinner för nånting, och då måste man träffa likasinnade och spåna. Att göra ett spel kräver så mycket olika kompetenser", säger Tomas Ahlström om poängen med att ha en spelvecka.

Foto: Jan Novotny

Linköping2023-11-27 19:00

En bransch där det inte finns någon lokal marknad, utan där alla tävlar om samma kunder på en global, virtuell handelsplats.

Så beskriver Tomas Ahlström spelindustrin. Samtidigt är han själv ansvarig för Sankt kors projekt East Sweden game, en sorts gemenskap för just lokala spelutvecklare i Östergötland. I organisationens lokaler kan gröna spelutvecklare ta sina första stapplande steg, och få råd och stöd på vägen.

Som vi berättat tidigare har Linköping game week pågått under vecka 47, organiserat av just East Sweden game. Syftet har varit att under en vecka bidra till att skapa intresse för spel, både att spela dem och att skapa dem. En av programpunkterna var en föreläsning där 2022 års siffror för den östgötska spelbranschen presenterades – glädjande siffror.

undefined
"Utvecklar man spel så gör man det för att man är passionerad, man brinner för nånting, och då måste man träffa likasinnade och spåna. Att göra ett spel kräver så mycket olika kompetenser", säger Tomas Ahlström om poängen med att ha en spelvecka.

– Nu har det gått sex år sen vi startade East Sweden game, och vi har verkligen lyckats att etablera spelbranschen i Östergötland på den relativt korta tiden. Branschen omsätter nu över 100 miljoner kronor i Östergötland, säger Tomas Ahlström.

Mer exakt 121 miljoner kronor. Jämfört med hela Sveriges spelindustri, som omsätter drygt 32 miljarder kronor, är det bara en smula i brödboden. Men kurvorna pekar stadigt uppåt, och det verkar inte finnas något naturligt hinder för branschen.

– Spelbranschen går alltid bra. När det är högkonjunktur så köper folk spel för att de har pengar över, och är det lågkonjunktur så sitter folk hemma och spelar spel för att det är det enda roliga man har.

– Sen är det tyvärr så att aktiemarknaden och hela investeringsklimatet är tufft, men det påverkar inte oss så mycket, utan det är mer större bolag.

Hur är det att vara ett litet företag i en sådan här bransch?

– Det är ju en fantastisk bransch att vara i och det finns alltid utrymme för fler att komma in. Just nu är också trenden att tillväxten sker mycket hos de här indiebolagen.

undefined
De flesta spelen som utvecklats under East sweden games vingar är pc-spel. En av succéerna från senare år är "Core keeper", ett spel där man kan samarbeta med andra spelare för att lösa problem och samla resurser. Företaget bakom spelet, Pugstorm, sitter numera i egna lokaler i stan.

De spelutvecklare som kommer till er, vad är det främst de brottas med?

– Lustigt nog är det nog faktiskt att våga och tro på sig själv. De flesta som kommer in här har spelutveckling som hobby, och man har lite svårt att se att man skulle kunna leva på det.

Ahlström fortsätter:

– Så det är en viktig roll som vi har när folk kommer hit, då tittar vi på deras spel och kan säga: "det här har potential, bara du gör så och så".

East sweden game arrangerar Linköping game week som i år pågick mellan 20 och 26 november.
East sweden game arrangerar Linköping game week som i år pågick mellan 20 och 26 november.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!