Studenterna startar egen spelstudio: "Drömmen"

Valla-studenterna Mattias Wedin och Dennis Vedin startar en egen spelstudio. Till hösten hoppas de kunna släppa sitt första spel.

Dennis Vedin (t.v) och Mattias Wedin utanför Valla folkhögskola i Linköping. Nu startar de en spelstudio som ska konkurrera på samma marknad med företag som omsätter miljarder årligen.

Dennis Vedin (t.v) och Mattias Wedin utanför Valla folkhögskola i Linköping. Nu startar de en spelstudio som ska konkurrera på samma marknad med företag som omsätter miljarder årligen.

Foto: Jip van der Tang

Linköping2024-04-03 05:00

Trots de närmast identiska efternamnen finns det inget släktskap mellan de två studenterna. Wedin och Vedin träffades på Valla Folkhögskola och en vänskap bildades redan den första studiedagen. 

– Vi hamnade bredvid varandra i klassrummet, så det blev naturligt att vi fann varandra. Sedan visade det sig att vi båda pendlar från Norrköping så då satt vi och snackade i flera timmar varje dag, säger Mattias Wedin. 

Som av en händelse var det inte endast en match personlighetsmässigt utan även sett till kompetenser. Dennis med en bakgrund inom programmering och Mattias inom grafik. Två kompetensområde som passar bra om man vill utveckla ett eget spel – vilket de vill. 

Duon har startat spelstudion Borrowed soul och håller nu på att utveckla en demo till deras första spel – Void mother. Ett slags actionfyllt "rougelike-spel" som Dennis kallar det. 

– Det ska kunna spelas om och om flera gånger, utan att folk ska tröttna. Vi försöker hitta ett värde i att spelaren ska kunna spela det många timmar utan att vi behöver göra ett alldeles för stort spel, säger Mattias. 

undefined
Så här ser spelmiljön ut i Void mother för tillfället.

Att två studenter på Valla folkhögskola satsar på att försöka etablera ett nytt spel på marknaden visar det branschorganisationen Dataspel nyligen lyfte fram i sin rapport "Flera vägar in i spelbranschen". 

I den uppmärksammas nämligen folkhögskolornas roll i att säkerställa tillgången av spelutvecklare och bidrag till främjandet av framtida svenska spelsuccéer. 

– Vi är väldigt tacksamma för den här utbildningen. Vi har lärt oss hur mycket som helst. Och så träffade vi ju varandra här, men också andra. Kontaktnätet vi har fått på den här utbildningen är och har varit väldigt värdefullt, säger Mattias och Dennis instämmer. 

Spelbranschen är en tuff bransch, berättar Valla-studenterna. Det är vassa armbågar, hårt arbete och lyckas du landa ett jobb på ett av de stora bolagen hänger en ständig påminnelse om att du är utbytbar över dig, menar Mattias Wedin. 

 – Det finns 300 andra som står på kö och vill ha ditt jobb om det inte passar. 

Det är inte den vägen spelstudion Borrowed souls vill gå. 

– Vi vill istället bli lite av ett kooperativ. Det är viktigt för oss att känna att alla är en del av företaget och får ut något av det vi gemensamt skapar, säger Dennis. 

undefined
Tematiken i spelmiljön ska dra lite åt det "horror"-aktiga hållet, berättar spelmakarna.

Wedin och Vedin vill inte att spelstudion ska bli ett konventionellt företag med en 40-timmars arbetsvecka. Tid för reflektion och paus från arbetet ska främja kreativiteten. Inspirationen är hämtad från Edwin Catmull, en av grundarna till animationsstudion Pixar. 

– Vi inspirerades mycket av hans bok "Creativity Inc". Mycket av den handlar om den kreativa processen, den måste diskuteras öppet, samtidigt som det är viktigt att ta en paus från det för att det ska bli riktigt bra, förklarar Mattias. 

Deras första demo beräknas vara klart till sommaren och i oktober hoppas de ha ett färdigt spel att sälja. Men det finns inga större förväntningar på att tjäna pengar. I nuläget handlar det mest om att lära sig hur det går från ax till limpa, eller som i det här fallet från att skapa ett spel till att sälja det på Steam, en spelportal där majoriteten av dagens datorspel säljs. 

– Drömmen hade ju varit om vi kunde tjäna tillräckligt med pengar på det för att finansiera nästa spel. Det hade ju varit det absolut bästa, säger Dennis.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!