Det hĂ€r Ă€r en recension. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Titel: A Chiara

Visas pÄ: Bio

I rollerna: Swamy Rotolo, Claudio Rotolo, Grecia Rotolo

Regi: Jonas Carpignano

Speltid: 121 min

Betyg: 3

Syditalienskt vardagsliv prÀglar en lÄng inledning. Hemma i soffan gnabbas tre systrar medan mamman lagar mat och pappan godmodigt griper in. I nÀsta sekvens firas den Àldsta dotterns 18-Ärsdag med slÀkt och vÀnner. Dialogen tycks vara improviserad, flera familjemedlemmar Àr familj i verkligheten och fiktionen ligger nÀra dokumentÀren. Det Àr som att se en skakig hemmavideo och blir ganska segt för en utomstÄende. Men handlingen stramas upp och börjar engagera nÀr en bilbomb briserar utanför huset.

Mellandottern, 15-Ă„riga Chiara, intensivt gestaltad av Swamy Rotolo, följer i smyg hur pappan (Claudio Rotolo) försvinner i natten. Upprört försöker hon fĂ„ mamman (Carmela Fumo) att förklara vad som Ă€r pĂ„ gĂ„ng. Via en nyhetssĂ€ndning fĂ„r Chiara veta att pappan Ă€r efterlyst för grova narkotikabrott. Chiaras trygga barndomsvĂ€rld rĂ€mnar – men hon vĂ€xer som rollfigur, fortsĂ€tter krĂ€va svar och nöjer sig inte med halvsanningar. Just dĂ€rför saknar man att fĂ„ följa hela hennes utveckling. Filmens handling gör nĂ€mligen ett okommenterat hopp mot slutet och landar i Chiaras 18-Ă„rsdag, dĂ„ hon Ă€r i ett helt nytt sammanhang.

"A Chiara" för tankarna till socialrealistiska filmer av bröderna Dardenne och Ken Loach. Regissören Jonas Carpignano delar deras sociala engagemang men Àr mer diffus nÀr det gÀller att ta stÀllning och att ge sin berÀttelse skarpa konturer. Hans film har likafullt rötter i italiensk neorealism, en rörelse under andra vÀrldskriget dÀr filmarna skildrade de lÀgsta i samhÀllet i befintliga miljöer. Filmen Àr den avslutande delen i Carpignanos Kalabrien-trilogi, en exposé över det moderna Italien dÀr "Mediterranea" och "A Ciambra" Àr de första tvÄ. Bortsett frÄn det geografiska omrÄdet pÄ Italiens stövelspets, trÄdarna till dess maffia, 'Ndrangheta, och att nÄgra skÄdespelare frÄn föregÄngarna skymtar förbi, Àr filmen dock fristÄende.

Vid senaste Cannesfestivalen utsÄgs "A Chiara" till bÀsta europeiska film och sÄdant kan skruva upp förvÀntningarna. Men det lÄngsamma tempot och det vaga, skissartade berÀttandet gör att de inte infrias. Swamy Rotolo gör dock ett fint portrÀtt av en ung kvinna som konfronteras med organiserad brottslighet.

Syditalienskt vardagsliv prÀglar inledningen av "A Chiara". Filmen Àr sista delen i Jonas Carpignanons Kalabrien-trilogi, som inleddes med filmerna "Mediterranea" och "A Ciambra".