"Svinskytten" är en klarsynt skildring av vårt Sverige

En Sverigeskildrare av rang. I “Svinskytten” spinner Vikbolandets okrönta deckardrottning Gertrud Hellbrand en rad ödestrådar till en intrikat berättelse om hur vårt land förändrats under de senaste 30 åren och om människorna som nu lever i det.

Vikbolandets okrönta deckardrottning Gertrud Hellbrand gör en mästerlig Sverigeskildring i nya romanen "Svinskytten".

Recension2022-04-20 19:48

Böcker

Gertrud Hellbrand

“Svinskytten”

HarperCollins

“Hysinge var som ett slukhål. Ett förtrollat slott i en mörk skog dit unga män lockades för att gå under”.

Året är 2008 och förändringens vindar blåser, Barack Obama kan komma att bli USA:s förste svarte president.

Efter ett missfall lämnar Aron ett oönskat liv bakom sig och tar anställning som jägare på stuteriet Hysinge utanför hemstaden Nyköping. Hans uppgift är att locka till sig och skjuta ihjäl vildsvinen som har blivit en plåga i trakten. Det är den mystiske “hästkiropraktorn” Enar som har anställt honom, en man som är gift med den svårt sjuka Ulrika och samtidigt verkar ha en affär med den 25 år yngre assistenten Carro.

undefined

Människans benknotor skiljer sig inte märkbart från grisens, men när Aron hittar en hand och naglar ute i skogen anar han att det är långt mycket mer än en tragisk otrohetsaffär som ligger begravd i Hysinge. Vad hände egentligen med polacken Aleksander, hans föregångare som en dag försvann spårlöst från arbetet?

Samtidigt har Sanja lämnat tryggheten i föräldrahemmet vid Rydskogen i Linköping för att utbilda sig till polis i huvudstaden. Där lär hon känna andra unga aspiranter med invandrarbakgrund och de är nyfikna på hennes saliga påbrå från Kisa, Spanien och Bosnien. Var man kommer ifrån och vem man “egentligen är” har stor betydelse, ska det visa sig.

undefined
Gertrud Hellbrands "Svinskytten" är den andra delen i "Östgötasviten".

“Svinskytten” är den fristående fortsättningen på Gertrud Hellbrands kritikerrosade roman “Dragoner” som kom förra året. Hennes styrka ligger i den trovärdiga psykologin. Den lilla gruppen av karaktärer på stuteriet bäddar först för ett blodigt kammardrama, men snart vidgas personkretsen i de mest oväntade riktningar och en rad människors öden korsar varandra på ett minst sagt olycksbådande vis. Vi flyttas mellan bekanta miljöer, från Klockaretorpet i Norrköping till sörmländska idyllen Trosa och de östgötska och sörmländska landskapen blir spelplatsen för en ryslig historia om dagens Sverige. Hellbrand levandegör naturen och det lantliga, skogen, marken, vildsvinen och hästarna, men också anstalterna och grymheter i fjärran länder. Berättandet är på en och samma gång rappt och begrundande. Romanen är en bladvändare utan att för den skull bli klichétung eller enkel.

undefined
Gertrud Hellbrand utforskar i thrillerns form vår jakt efter identitet och gemenskap i dagens Sverige.

Thrillermomentet åsido handlar “Svinskytten” framför allt om de politiskt och existentiellt laddade frågorna om identitet och migration, “ursvenskar” från landets landsbygd och småstäder möter de hårdhudade människor som av olika goda skäl tagit sig hit. Det är snarare Lars Noréns uppgivna glesbygd än Colin Nutleys hoppfulla ”Änglagård” vi förs till. Snart invaderas den dessutom av utbölingar som kallhamrat formats till gangsters och krigsförbrytare på rent helvetiska platser på jorden, de som lärt sig att härska genom rädsla och respekt. Heroinets gift fördärvar allt som kommer i kontakt med det, men ingenting är svart eller vitt, både kärleken och våldet bor inom oss alla beroende på vad omständigheterna lockar fram.

“Svinskytten” är en spänningsroman och sådana tillåter alltid ett visst mått av det osannolika, tyvärr tar det över efterhand och berättelsen tappar grepp och fart. Å andra sidan är upplösningen uppenbart bara ett preludium för nästa roman i det som redan kallas “Östgötasviten”...

Gertrud Hellbrand

Gertrud Hellbrand är född 1974 och bosatt på Vikbolandet. Hon debuterade 2004 med romanen "Vinthunden" och slog igenom med släktromanen "Veterinären" 2014 som skildrar en östgötsk familjs öde och ridsportens framväxt i Sverige på 1950-talet. Förra året kom "Dragoner" den första delen i en serie spänningsromaner som kallas "Östgötasviten". Den har nu fått sin uppföljaren "Svinskytten".