Ostlänken ett nationellt föredöme i regionalt samarbete

Att dubbelspåren från Linköping till Stockholm blir av är tack vare den regionala sammanhållningen och långsiktiga strävan mot samma mål.

Så här ser planerna ut för det nya stationsområdet i Linköping när Ostlänken blir verklighet.

Så här ser planerna ut för det nya stationsområdet i Linköping när Ostlänken blir verklighet.

Foto: Linköpings kommun

Ledarkrönika2023-06-09 05:00
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Pressträffen i Tornet i Linköping den 17 maj 2016 var välbesökt och stämningen god. I kamerablixtarnas sken stod dåvarande infrastrukturministern, företrädare för Sverigeförhandlingen och fem glada kommunstyrelseordförande från Södertälje, Trosa, Nyköping, Norrköping respektive Linköping. De representerade olika partier och kommuner i olika storlek från två regioner. Men de var samlade och framför allt – de var enade: Ostlänken skulle bli av.

Resten hade kunnat vara historia, men den som följt projektet vet att vägen till nya dubbelspår inte varit spikrak. I nuläget är Ostlänken enda sträckan som alltjämt ligger fast av den planerade nya stambanan genom södra Sverige. Borås – Göteborg är uppskjuten och Hässleholm – Lund stoppad, liksom hopkopplingen mellan sträckorna via Jönköping. Ostlänken stod först i ledet och hade kommit längst i planerna, mycket tack vare samstämmigheten längs tillväxtstråket Linköping – Stockholm.

Hade det inte varit för den starka enigheten – från kommunnivå via regionerna till de östgötska och sörmländska riksdagsledamöterna, från vänster till höger, över mandatperioder och regeringskonstellationer – är sannolikheten stor att Ostlänken inte blivit av. Den gemensamma, uthålliga övertygelsen om spårens betydelse för vår regions hållbara tillväxt och utveckling är avgörande för att visionen blir verklighet.

Det är något att vara stolt över – och dra lärdom av. Långsiktigt, gränsöverskridande samarbete är uppenbarligen ett recept för framgångar på nationellt plan. I tre decennier har arbetet för Ostlänken pågått, för fler människor ska kunna pendla och mer gods ska kunna fraktas på räls. Ostlänkens 16 mil behövs med eller utan fortsättning söder- och västerut. Men att låta rälsen ta slut i centrala Linköping, vore att bygga bort framtida potential för en än mer utvidgad arbetsmarknadsregion, ett närmare Skandinavien och ett ambitiöst EU – som satsar stort på järnväg.

Att vi landar denna 90-miljarderssatsning är ett enormt styrkebesked för vår östsvenska region. Samtidigt som vi är glada och ödmjuka, får vi nöjt inte luta oss tillbaka. Investeringen förpliktigar till fortsatt framåtlutat samarbete och satsningar, för att verkställa dubbelspårens potential lokalt och regionalt, men även nationellt och internationellt.

Framgången med Ostlänken är ett föredöme inte bara för andra, utan också på hemmaplan att fortsätta samarbeta över kommun-, region- och partigränser. Då kan vi se fram emot fler pressträffar med fem eller fler glada kommunalråd som skakat hand i en avgörande fråga för vår regions attraktivitet och tillväxt.