Chockladchocken markerar slutet pÄ en era

FörÀndring Àr aldrig enkelt. Men marknaden ljuger heller inte. Hur lÀnge ska man hÄlla i sÄdant som inte Àr lönsamt?

"Att hÄlla kvar i gammalt som inte funkar kan sinka utvecklingen av nytt", skriver Correns ledarskribent.

"Att hÄlla kvar i gammalt som inte funkar kan sinka utvecklingen av nytt", skriver Correns ledarskribent.

Foto: Dennis Petersson

Linköping2023-07-06 16:00
Detta Àr en ledare. Correns ledarsida Àr borgerlig. Tidningen stÄr fri och obunden frÄn alla partier.

Cloetta ska sluta tillverka bakelsen Mums Mums. Sötsaken har funnits i Cloettas sortiment sedan 1933. Produktionsstoppet beror pÄ sviktande försÀljning och lÄg lönsamhet. Det rapporterade vi pÄ Corren den 5e juli

Beskedet har gjort mÄnga ledsna. Chockladchocken markerar slutet pÄ en era. HÀndelsen föder dock en viktig frÄga: finns det saker som ska stÄ över kapitalismen, Àven för privata företag? Kanske svarar flera av er lÀsare spontant ja. Och ja, företag kan ju kÀnna att nÄgonting i deras verksamhet bidrar med sÄ mycket mervÀrde att det Àr vÀrt att fortsÀtta med Àven om det inte gÄr med vinst.

Men Ă€r det fortsatt vĂ€rt Ă€ven om det innebĂ€r att Cloetta behöver avskeda personal pĂ„ grund av det? Är Mums Mums mer vĂ€rt Ă€n “Kalle Karlsson, 45” som jobbat pĂ„ fabriken i 25 Ă„r och har tvĂ„ barn att försörja hemma i Grebo?

Att hÄlla kvar i gammalt som inte funkar kan dessutom sinka utvecklingen av nytt. Kanske Àr 2000-talets bÀsta chocklad pÄ vÀg att bli framtagen. Denna fÄr kanske inte plats om Mums Mumsen prompt ska finnas kvar. Men sorgen för Mums Mums Àr fortfarande legitim. Enligt en undersökning frÄn Correns hemsida sÀger 72 procent att de kommer sakna Mums Mums. Men nÀr Corren gick ut pÄ Linköpings gator och frÄgade folk vad de kÀnde om nyheten var mÄnga visserligen ledsna, men nÀstan alla sa ocksÄ att de inte Àtit godsaken pÄ flera Är. Det borde ses som ett tecken.

Men ack, Cloettas bakelse – en delikatess som kittlar smaklökarna och förför oss med sin ljuva lockelse. Denna smĂ„kaka, som omfamnas av ett moln av mjukt skum, Ă€r som en Ă€ngel som landat pĂ„ vĂ„r tallrik. Skall du inte fĂ„ finnas kvar hos oss? Kanske borde Cloetta solidariskt ha berĂ€ttat för oss tidigare att om vi inte börjar köpa Mums Mums kommer produkten snart försvinna. VarpĂ„ vi konsumenter broderligt och systerligt skulle ha enats i kampen att behĂ„lla Mums Mums pĂ„ marknaden för framtida generationer. Trots att ingen verkar Ă€ta den sĂ€rskilt ofta.

Detta Àr det fina med marknaden, Àven om det svider ibland. Ingen kontorsnisse kan veta hur mÄnga Mums Mums varje person behöver per Är. Men tack vare att vi fÄr vÀlja helt fritt ur Cloettas sortiment, eller andra godistillverkares, sÄ vet tillverkaren vad vi vill ha. Och nu vet vi, det Àr inte Mums Mums. Kanske blir detta istÀllet ett uppskattat uppsving för chockladtopparna man brukar kunna köpa pÄ SkÀnninge marknad. NÄgonting som ju skulle sprida bÄde lycka och kapital vidare. Det Àr sÄdant som aldrig kan planeras fram centralt.

Men man kan sörja Mums Mums för det. NĂ€r jag pratat om Mums Mums-gate med mina nĂ€ra och kĂ€ra har reaktionerna varit enstĂ€mmiga: “Det hĂ€r Ă€r en vĂ€rldsnyhet, en tragedi. Börjar nĂ€stan grĂ„ta. Mums Mums Ă€r det finaste vi har. Vi mĂ„ste köpa alla. ALLA. Jag har alltid Ă€lskat Mums Mums”. Men jag har aldrig sett dem Ă€ta det. 

Kanske Ă€r det vi tar med oss frĂ„n Mums Mums vikten av att ekonomiskt stötta det man tycker om. Pengar Ă€r mĂ€ktigare Ă€n alla namninsamlingar och barndomsminnen. Älskar du nĂ„gonting? Köp en extra och tĂ€nk pĂ„ Mums Mums. Mums Mums kommer försvinna som en skugga i natten i slutet av sommaren. FörĂ€ndring har ofrĂ„nkomligt alltid nĂ„gonting sorgligt med sig. Det Ă€r okej att sörja, men runt nĂ€sta hörn kommer en ny godsak. Vad Ă€r din Mums Mums? VĂ€rna den.