Corren Lokus - Östergötlands annonsmarknad Corren Lokus - Östergötlands annonsmarknad Affärsliv Corren MeraTorsdag 24 april, Namnsdag: Vega
Laddar...

Dubbat eller odubbat - vad ska man välja?

Dubbat eller odubbat - det är den stora frågan för den som ska skaffa vinterdäck. Har du inte skaffat vinterdäck till bilen än är det hög tid.

Från första december måste du nämligen ha vinterdäcken på om du kör i vinterväglag.

Enligt Vägverket är det viktigt att man som bilist väljer däck efter den trafikmiljö man vistas i. Om du mest kör i tätort kan du lika gärna byta till dubbfria vinterdäck anpassade för nordiska vinterförhållanden som att köra med dubbdäck. Du som däremot kör mest på mindre vägar utanför tätorter bör kanske välja dubbdäck. Likaså om du kör ofta och långt på vägar som tillåter höga hastigheter.

Enligt Vägverket ger dubbdäck bättre väggrepp på is, men sämre i snömodd. Dubbdäckens fördel vid förrädisk is motverkas dock av att de ofta inte sätts på i tid. Med dubbfria friktionsdäck har du bättre förutsättningar att klara av den första förrädiska halkan eftersom dubbfria däck kan sättas på tidigt på säsongen.

Dubbdäck skadliga för hälsan

Om du inte behöver dubbdäck är det enligt Vägverket bättre att välja dubbfria däck. Partiklar som frigörs när bildäck nöter mot vägbanan är nämligen ett av de allvarligaste miljöproblemen i svenska tätorter. De små partiklarna vi andas in letar sig ner i lungorna och ut i blodomloppet och ger upphov till bland annat hjärt-kärlsjukdomar och luftvägssjukdomar. Ny svensk forskning visar att dubbdäck sliter loss 40 gånger fler partiklar än vanliga friktionsdäck för vinterbruk. Vägverket påpekar dock att det inte är något problem om ett mindre antal bilister i våra städer väljer dubb även i fortsättningen. En liten andel dubb i trafiken ger nämligen bättre väggrepp för alla eftersom dubbarna ruggar upp vägbanan.

Din körstil påverkar säkerheten

Rent säkerhetsmässigt finns det inget som säger att det skulle vara säkrare att köra med dubbade däck än med dubbfria vinterdäck. Det mesta pekar nämligen på att det är den som kör som avgör säkerhetsnivån genom att hålla rätt hastighet och anpassa körningen efter underlaget. Studier visar dock att förare med dubbfria vinterdäck oftast kompenserar avsaknaden av dubbar med att sänka hastigheten och hålla längre avstånd till andra fordon.

Dela och kommentera

epaper

Dela och kommentera

Fortsatt upp på USA-börser

Ekonomi Ingen tung och kursdrivande statistik påverkade de amerikanska börserna i dag, i stället dominerade den fortsatta kvartalsfloden. Dow Jones industriindex steg 0,4 procent och Nasdaqs kompositindex ökade 1,0 procent.(TT)

Sjunde raka uppåt för bilar i Europa

Ekonomi Bilförsäljningen i Europa ökade för sjunde månaden i rad i mars. Men årets mars blev ändå den näst sämsta i EU sedan 2003, enligt Acea. Ökningen i EU plus Efta var 10,4 procent, jämfört med förra året.(TT)

Saab levereras till bilhandlare igen

Ekonomi Saab slutade leverera bilar till återförsäljare efter konkursen 2011. Men nu är det dags, meddelar nya ägaren Nevs. De första exemplaren, avsedda för provkörning, har rullat ut från fabriken i Trollhättan.(TT)

Bensinförsäljningen fortsatt ner

Ekonomi Försäljningen av bensin fortsätter att minska. I mars i år såldes sex procent mindre bensin än i mars förra året. Försäljningen av diesel ökade två procent, enligt branschorganisationen SPBI.(TT)

Du är reporter

Skicka in din egen artikel med bild!
Correns bloggare

Gör något kul!

EVENEMANG Kolla vad som är på gång i vår del av Östergötland.

Bläddra bland bildspelen

bildspel Se alla våra bildspel här.
CLICK@4246178,12