Helgen 18 - 19 augusti viger familjen Westerling åt folkrace på Tolvmannabanan utanför Kisa.

Wilmer Westerling, som kör i juniorklassen, fyller 16 år dagen innan den fjärde deltävlingen i Mlimits cup brakar loss inför hemmapublik på lördagen. Wilmer leder cupen med två segrar och en andraplats.

– Det är riktigt tight. Lucas Carlsson från Nyköping ligger tvåa. Han åker väldigt fort på banan.

Artikelbild

| Pappa Brian Westerling hjälper till att skruva.

Wilmer vet inte riktigt varför han själv är så snabb. Tur och en bra bil försöker han skylla på.

– En bra bil är viktigt. Kommer man med något halvdant så får helt andra förutsättningar. Det gäller att komma med något man vågar lita på.

Till helgens tävlingar gäller det att toppa formen. Bara i juniorklassen räknar arrangören med 30 startande, och totalt rör det sig om cirka 140 startande på lördagen och runt 120 på söndagen som ska göra upp inför ett par tusen besökare, enligt Kacka Hidsjö, vice ordförande i MK Kinda.

– Några kör bara Mlimits cup, men sen är det ju alltid några som kör sönder och inte kan köra två dagar, berättar Kacka.

Artikelbild

| Bubbla med Volvomotor. Bilen Wilmer plockade hem segern i semesterracet med.

Hon menar också att sporten haft en bra tillväxt de senaste två åren, en tillväxt som Wilmer Westerling är en del av.

Wilmer har fått intresset för folkrace från pappa Brian Westerling.

Artikelbild

| Pappa måste lära sig att släppa skruvmejseln och våga låta Wilmer skruva mer själv.

– Jag har väl alltid varit med, säger Wilmer som enligt pappa Brian varit med på folkracebanorna redan som ettåring.

Nu är Wilmer inne på sin andra säsong i det nedärvda intresset. Pappa Brian Westerling skruvar så att sonen kan fokusera på att köra.

Artikelbild

| Bra grejer kostar på. Men krävs för att bygga en vinnarbil.

En bra bil ska vara startsnabb, ha bra väghållning, en bra motor och bra bromsar. Det hade Wilmer i Semesterracet där han stod högst upp på podiet efter att ha tagit starten och sedan lyckades hålla undan ända in i mål. Då körde han en lätt VW Bubbla med motorn bak. Inför helgens tävling har han fått ställa om till att köra en betydligt tyngre Volvo 240.

– Det händer ju lite mer när man trycker på gasen i en Bubbla. Den väger inte alls lika mycket, berättar Wilmer.

Fördelen med Volvon är att den tål mer stryk om det blir närkamp.

– Man lär känna bilen ganska snabbt. Ingen bil är den andra lik, förklarar Wilmer som börjar vänja sig vid att byta bil.

Att byta bil ofta är en del av utmaningen med folkrace. För att hålla nere kostnaderna och tvinga de tävlande att inte lägga allt för mycket pengar på sina bilar finns det ett system där vem som helst kan köpa bilen efter avslutad tävlig för 8000 kronor. Snabba bilar får många bud och är svåra att behålla. Men Wilmer lär inte hålla igen utan siktar på ny pallplats.