Annonssamarbete med Engströms Bil

Mönsterdjup och slitage påverkar din körupplevelse och säkerhet

Däcket är den enda kontaktpunkten mellan bilen och vägen. Greppet, mönsterdjupet, rullmotståndet och slitaget påverkar din körupplevelse och säkerhet på vägarna. Därför är det viktigt att ta hjälp av de som har kunskap och kan hela hanteringen av däck och fälg.

Har du obalans i dina hjul kan det på sikt orsaka ett ojämnt slitage på däcken samt bidra till ökat slitage på rörliga delar i hjulupphängningen.

Har du obalans i dina hjul kan det på sikt orsaka ett ojämnt slitage på däcken samt bidra till ökat slitage på rörliga delar i hjulupphängningen.

Foto: Crelle Photography

Native2024-03-27 08:30
Detta är ett annonssamarbete.

– Vi är specialister på däck och vet vilken typ av däck som fungerar bäst på just din bil. Vi tar med dina behov och din körstil när det är dags att köpa nya däck till sommar och vinter, säger Martin Hegefors, däckspecialist på Engströms.

Balansering av hjul - bättre körupplevelse
– Har du upplevt att ratten skakar eller vibrerar kan det bero på att hjulen på din bil inte är balanserade, fortsätter Martin. Att balansera bilens hjul bidrar till den totala körupplevelsen och komforten. Vi på Engströms har erfarna och utbildade däcktekniker som ser till att din bils hjul blir perfekt balanserade.

undefined
Martin Hegefors, däckspecialist på Engströms.

Varför ska du balansera dina hjul?
När du vid körning märker av vibrationer eller skakningar i ratten, bör du omgående kontrollera balansen i dina hjul. Har du obalans i dina hjul kan det på sikt orsaka ett ojämnt slitage på däcken samt bidra till ökat slitage på rörliga delar i hjulupphängningen. Hjulbalansering är en liten kostnad jämfört med de skador och slitningar som annars kan uppstå.

Fyra tips inför däckbytet
– Kontrollera att däckens mönsterdjup är tillräckligt för att trycka undan vatten vid regniga dagar, tipsar Martin. Kontrollera också att de inte är för gamla, har sprickor, är snedslitna eller andra defekter.

– Tips tre är att lämna in hjulen för kontroll av balansering för att få en optimal körupplevelsen. Fundera även på att förvara dina däck på ett däckhotell där vi förvarar dina däck under rätt förhållanden.

undefined
Krisztián Dóczi, däcktekniker, kollar över däcken på däckhotellet.

Däckhotell - smidigt och enkelt
Att lämna hjulen på däckhotell är ett bekvämt och enkelt sätt att magasinera på mellan säsongerna. Förutom att du får dem kontrollerade och säkra, så slipper du också att släpa på de tunga och smutsiga hjulen. Dessutom sparar du utrymme hemma i förrådet.

– I våra däckhotell förvarar vi dina däck och hjul i rätt förhållanden inomhus, fortsätter Martin. Vi grovtvättar utan kemikalier, kontrollerar mönsterdjup, kollar över dina däck så att de är redo för säsongen och vi hör av oss till dig när det är dags att byta. Enkelt och bekvämt.

Allt för att underlätta livet som bilägare
Engströms är en fullserviceanläggning och en helhetsleverantör av service, reparationer, tvätt, städning, byte av vindruta, däckbyte och däckhotell bland annat. Allt för att underlätta livet som bilägare och erbjuda hjälp på ett och samma ställe, året om.

– Det här är inget nytt, servicetjänsterna har vi haft i alla år, berättar Jacob Svensson, verkstadschef på Engströms, men det är inte alla som känt till det. Nu vill vi lyfta fram vad vi kan hjälpa till med och göra det så enkelt som möjligt för kunden.

undefined
Jacob Svensson, verkstadschef på Engströms.

– Oavsett om du älskar att åka bil eller om du ser bilen som ett sätt att ta sig från en plats till en annan, så är den en viktig del i ditt liv, säger Jacob. Engströms Care4Life underlättar livet för bilägare genom att erbjuda hjälp med allt som våra kunder behöver – på ett och samma ställe, året om.

Alla tjänster på ett ställe
det gör livet enklare för våra kunder.

Biltvätt - Bilvård - Hjulskifte – Däckhotell – Däck- och hjulbalansering – Nya däck och fälgar – Lackskydd – Laga stenskott – Byta vindruta – Reparera skador

Den här annonsen är producerad av en kommersiell skribent. Den är alltså inte skriven av någon av våra journalister på Corren.