Jättevulvan är nominerad i Visby

Satsningen på att visualisera vaginan kan vinna pris i Almedalen. Projektet "Visual Vulva" är nominerat till Innovativast i Almedalen 2018.

Visual Vulva. En kampanj för att uppmärksamma vaginan, och satsningen på att visualisera den för att informera om hur olika den kan se ut.

Visual Vulva. En kampanj för att uppmärksamma vaginan, och satsningen på att visualisera den för att informera om hur olika den kan se ut.

Foto: Ulrik Svedin

Almedalen2018-07-05 10:00

Visual Sweden-projektet Visual Vulva har fått stor uppmärksamhet genom den 4x4 meter stora vepa föreställande en vulva som hängdes upp på central plats i Visby i måndags. Nu har det resulterat i en nominering till utmärkelsen Innovativast i Almedalen 2018.

Syftet med projektet är att öka kunskapen om kvinnans underliv med visualiseringsteknik.

Bakom projektet Visual Vulva står entreprenören Louise Berg, i samarbete med forskningsinstitutet Rise och Visual Sweden. Kampanjen i Almedalen har finansierats och koordinerats i samarbete mellan Visual Sweden och kommunikationsbyrån Identx.

– Jag blev verkligen överraskad när nyheten kom nu ikväll, säger Anders Carlsson, Visual Sweden. Vi var ju nominerade även förra året och då blev vi dessutom vinnare.

Louise Berg gläds också åt nomineringen.

– Det är roligt att kvinnor inom tech lyfts fram. Min tanke med Visual vulva är ju att visa att vaginan ser olika ut. Det finns lika många olika vaginor som det finns ansikten. I dag finns det kvinnor som väljer att operera sina blygdläppar för att de tror att de är onormala, säger Louise Berg.

På torsdagen vid lunch avgörs tävlingen Innovativast i Almedalen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!