MUMS-lokalen, ÅSSA-torget

Pågår till 31 oktober

I och med den här salongen tar Åtvidabergs Konstförening ett kliv uppåt på statustrappan. Dels är den gamla oömma industrilokalen väl lämpad för konstvisningar, dels har man lagt ner en hel del tid och ambition på såväl urval som hängning och utplacering.

Artikelbild

Hippopotamus, stengodsskulptur av Inga Hillgren.

När så här pass många konstnärer ställer ut tillsammans och de dessutom har lokal förankring, måste det bli så att kvaliteten varierar. Ändå är det bara ett fåtal som inte riktigt kommer upp i nivå med det stora flertalet. Logiskt nog är det också ett antal verk som utan tvivel har förutsättningar att över tid bibehålla sin dragningskraft.

Vitt skilda tekniker presenteras. Men måleri i olika former dominerar. Det känns bra att kunna konstatera att många av de skulpturala objekt som visas – stengods, trä, glas, raku, ståltråd – besitter en kvalitet som är mer än tillfredsställande. Att utställningen är både kunnigt och känsligt arrangerad bidrar till att bildkonst och olika objekt samsas fint och till och med ger varandra support.

Jag vill nämna några av de konstnärer som sätter särskild piff på tillställningen. Rolf U Karlsson deltar med tre målningar. De är avvägda och utförda på ett sätt som ger dem en prägel av dröm och poesi. Landskapen blommar ut även fast en ganska betydande reduktion av det rent figurativa har förekommit.

Det jag tidigare har sett av AnnMari Löf har varit spännande och tilltalande på flera sätt. Hon gör mig inte besviken den här gången heller. Hennes båda akvareller skyltar med en teknik som förtjänar att framhållas. Den finner dessutom genklang i lite vågade och annorlunda bildlösningar.

Artikelbild

Näckrosor, målning av Rolf U Karlsson.

Inga Hillgren står för humoristiska bidrag med adress till hjärtat. Två flodhästar i keramik friar till något inom oss. Jag antar att de flesta inte kan undgå att beröras av dem. Det är som om de hoppat ut ur en barnbok för att söka kontakt också med vuxenvärlden.

Slutligen vill jag nämna Caroline Blixts trofasta häst, tillverkad av ståltråd. Av det här arbetet framgår att konstnären vunnit teknikens fulla förtroende.