– Eleverna har fått arbetsuppgifter i verkligheten. De har jobbat fram idéer på aktiviteter som de ska genomföra på Åtvidabergskalaset. Då öppnar vi upp Åtvidaberg för barnfamiljer och ungdomar och tar samtidigt in synpunkter från besökarna som får chansen att hjälpa oss med att utveckla centrum, säger läraren Veronica Cica.

Eleverna på handelsprogrammet på Bildningscentrum Facetten har under en längre tid engagerat sig i platsutvecklingsprojektet BID 35 Åtvidaberg, med Näringslivscentrum som projektägare. Platsen man fokuserar på består av Åtvidabergs kommersiella centrum, resecentrum och kulturcentrum med delar av Facetten.

– Vi vill göra området till en mer attraktiv plats, för ökad tillväxt i Åtvidaberg, ökad inflyttning, nyetablering och för besökare och dem som redan bor här, säger projektansvarige Susanne Forsberg.

Artikelbild

| Minilopp med utmaningar. Det är en av aktiviteterna från gruppen med Emma Dahlgren och Isabelle Wetterhall (närmast) samt Dina Terzic och Isabelle Wetterhall.

I en målgruppsanalys upptäcktes att de unga, yngre vuxna och barnfamiljer var underrepresenterade både i styrgrupp och i arbetsgrupper för projektet.

– Det tog vi tag i och tillsammans med handelsprogrammets elever har vi samarbetat på flera sätt. Bland annat har eleverna gått platsrundvandringar i BID-området, och är högst delaktiga i att arbeta fram konceptet och innehållet för det som vi kallar Åtvidabergskalaset.

Syftet är att tillsammans med eleverna, föreningar, verksamheter och företag skapa en riktigt kul dag med aktiviteter som fokuserar på just de saknade målgrupperna. Under dagen kommer besökarna att få tycka till om BID-området vad gäller bland annat utbud, utformning, tillgänglighet, platsens varumärke samt om det är rent, snyggt och säkert.

– Aktiviteterna som vi ska ha med på kalaset är mest för barn och unga. Kul att göra något annat än bara skolarbete, säger eleven Arvid Karlsson.

Artikelbild

| Aktiviteter för barn och unga. Adrian Pettersson, Arvid Karlsson och Alfons Bergqvist kommer med förslag på roliga tävlingar till Åtvidabergskalaset.

– Projektet är bra för Åtvidaberg också. För att vi unga ska få mer att göra, för att få hit fler affärer och få Åtvidaberg att växa, säger klasskompisen Adrian Pettersson.

De går på handelsprogrammets årskurs 2, där man delat upp sig i tre arbetsgrupper för att ta fram en rad olika aktiviteter.

Artikelbild

| Åtvidabergs historia. Det kommer frågorna till tipspromenaden för barn och vuxna att handla om, enligt gruppen med Elin Åbergh, Jennifer Rudenmo och Emil Duvemark.

– Jag har kontaktat Samir & Viktors manager och hoppas att de kan komma. Vi tänkte att Samir är en lokal artist som lockar mindre barn och även oss ungdomar, säger Dina Terzic.

Fotnot: BID står för Business Improvement District och kan kortfattat beskrivas som platsutveckling i frivillig samverkan. 35 står för riksväg 35. Västervik, Gamleby, Åtvidaberg, Linköping och Överum har valt att ingå i BID35-projektet.