• torsdag 23 oktober 2014
Intresse för en back till? Bergstens hockeyblogg Bergstens hockeyblogg
Vädersponsor:

Erik Bratt lurade ljudvallen -- nu fyller Draken 50...

LINKÖPING

Den 25 oktober 1955 drog provflygaren Bengt Olow på med Saabs första Drakenplan. Erik Bratts geniala konstruktion hade efter fem års arbete fått luft under dubbeldeltavingen.

Det var i början av 1950-talet som Erik Bratt kom med den geniala lösningen på ett svårt flygtekniskt problem: Att konstruera ett plan som flög bra i både över- och underljudsfart.

När Corren hälsar på i Erik och Ilsabe Bratts parhus på Skogsgatan är bordet fullt av bilder och utkast till det föredrag Erik Bratt skall hålla när flygveteraner och flygkändisar samlas på Malmen för att fira Drakens 50-årskalas i dag.

Erik Bratt berättar och visar ekvationer som förklarar varför ett plan för både över- och underljudsfart är så svårt att konstruera.

-- Lösningen blev att jag kombinerade två olika vingar, en pilvinge med en deltavinge. Resultatet blev dubbeldeltavingen.

Testade papperssvalor

Saabarna kunde till sin förvåning se Erik Bratt och hans medarbetare kasta papperssvalor, som ju är deltavingade, på arbetstid.

-- Vi satte gem på olika ställen för att testa hur tyngdpunkten skulle bli, berättar den i dag 89-årige flygveteranen.

Från teori till praktik var det en femårig iväg innan flygplan 1200, Draken, lyfte. Fem år där Draken dominerade familjens liv. Hustrun Ilsabe stod vid hans sida hela tiden. Hon berättar:

-- Jag kommer ihåg en kväll när Erik gick fram och tillbaka och sade till sig själv "jag skall lura ljudvallen".

Lilldraken flög redan -51

1950 började det tjuta från Saab. "Swingdraken", en linkontrollerad readriven modell av Draken, åkte varv efter varv under öronbedövande ljud medan Erik Bratt och hans kollegor räknade på lyftkraftskoefficienter, roderutslag och anfallsvinklar.

Samtidigt byggdes också "Lilldraken", 210:an, en Draken i förminskad skala som flögs för första gången av provflygaren Bengt Olow 21 januari 1952. Inofficiellt lättade den under någon sekund redan 10 december 1951.

-- Då hade jag den här lilla kameran med, säger Erik Bratt och visar en gammal bälgkamera.

Därför kan Erik Bratt vid sitt föredrag i dag visa den första bilden av flygningen med Lilldraken, en sekunds lättning en månad före den officiella premiären.

Hemlig provflygning

-- Fast när spionen Wennerström sedan åkte fast fick kameran stanna hemma. Då vågade man ju inte visa den.

Lilldraken kallades i media för "den minsta nyheten som fått Linköping att gå man ur huse".

19 oktober 1955 blev det dags för den första flygningen med stora Draken. Provflygningen var hemlig, men som alltid var det ändå svart med folk vid Saabfältet.

Namnet Draken bestämdes enväldigt av flygförvaltningen.

-- Jag tyckte det var ett taskigt namn för jag förknippade ordet drake med en sådan man har i ett snöre. Inte skulle ett överljudsplan förknippas med något som stod stilla.

-- Vi skojade om namnet hemma, säger Ilsabe Bratt. Jag sade till Erik att det måste väl vara en merit att få ett flygplan uppkallat efter hustrun.

Skakade hand med kungen

-- Jo du, svarar Erik. Jag undrar vad Tunnans chefskonstruktör hade tyckt om det.

Erik Bratt blev tack vare Draken och kung Gustav VI Adolf en flygkändis. När kungen var på eriksgata i Östergötland 1953 besökte han förstås Saab för att se företagets tredje reaflygplan, A 32 Lansen. Erik Bratt stod i högen av saabare bakom avspärrningsrepen när kungen plötsligt avvek från programmet genom att stega fram till Lill-Draken.

Han frågade vem som byggt planet och fick till svar att "det var Bratt".

-- Så de började att ropa på mig, jag fick hoppa över repet, ta kungen i hand och svara på många intressanta frågor. Så jag tvättade inte handen på en vecka, skrattar han.

I dag vet Erik Bratt att han tänkte rätt redan 1950. Världens mest avancerade flygfarkoster, rymdfärjorna, har också dubbeldeltavingar.

Exportframgång

Även de måste som Draken kunna flyga bra både i över- och underljudsfart.

Har du flugit med Draken?

-- Jo, en gång och det glömmer jag aldrig. När jag vände mig om såg jag fältet försvinna snabbt som bara den och vi var uppe på 10 000 meter på en minut. Det var häftigt.

Draken såldes även på export till Danmark, Finland och Österrike tack vare att Erik Bratt och hans kollegor hade lite tur.

-- Vi lade till en 12 centimeters marginal för att kunna flytta motorn framåt om det behövdes.

Ny starkare motor

De tolv centimeterna kom att räcka precis för att få plats med en nyare och starkare motor som gjorde att Draken som ett av få stridsplan i världen kunde flyga i dubbla ljudhastigheten.

I dag flyger Draken bara som museiexemplar i Sverige, Danmark och USA.

Erik Bratt har lagt bilkörandet och flygandet i det egna lilla propellerplanet Jodel åt sidan. I stället kan det bli en trudelutt på ett av hans tre dragspel.

-- Våra döttrar spelar dragspel och jag gjorde det en gång.

Det märks när Erik Bratt till vår förtjusning drar en härlig liten durspelsvals för oss.

‚Erik Bratt

‚draken

 
  • 24Corren
  • TT Play

Hästen föll i Umeå

De såg en av gärningsmännen fly

  • Mest läst just nu
  • Senaste nytt
  • Senaste nytt
  • Mest läst i dag