Förutom en kortare sejour i Karlstad har Stefan Åkerwall alltid bott i Norrköping och varit staden trogen. Sedan 1979 har han och hustrun Pirjo, som bland annat har jobbat med taxfree inom SAS, bott i bostadsrätten i Vilbergen.

– Jag är uppvuxen på Albrektsvägen och gick åttaårig folkskola på Klingsbergsskolan, berättar han.

Ett minne från de tidiga skolåren var när lärarinnan tillrättavisade honom för att han skrev med vänster hand. Somliga lärare kunde på den tiden få för sig att det var fel att vara vänsterhänt. I dag är det naturligtvis ingen lärare som hakar upp sig på att elever är vänsterhänta.

Artikelbild

| Sedan 1979 har Stefan Åkerwall, hustrun Pirjo bott i bostadsrätten i Vilbergen. Barnen är utflugna ur boet.

– Kom lärarinnan på att jag skrev med vänster hand fick jag som straff att i hemuppgift fylla varje ruta i en räknebokssida med siffror, olika från gång till gång så det var lite variation, säger han.

Och då skrev du med höger hand...?

– Det var väl tanken, men nej!

Stefan utbildade sig på handelsskola och studerade ekonomi och marknadsföring – och hade flera olika jobb, blande annat på Holmens Bruk, socialkontoret i Skärblacka och SJ Resebyrå.

Artikelbild

| Stefan Åkerwall kan blicka ut över Vilbergsgatan från balkongen i bostadsrätten där han och hustrun Pirjo bott sedan 1979. Barnen är utflyttade.

1973 inledde han, efter avklarad militärtjänst på T1 i Linköping, en mångårig yrkeskarriär inom flyget. Han började som steward på Bromma flygplats, där det i arbetsuppgifterna ingick att skapa jämnvikt i kabinen – för säkerhets skull – och tjänstgjorde på inrikesflygningar över stora delar av landet. Han har också privat och via arbetet besökt många platser i Europa och övriga världen.

– Det var spännande att komma till Mombasa (i Kenya) på 70-talet, säger han. Men han tycker det är svårt att framhålla någon destination före den andra när han rotar i minnenas arkiv:

Artikelbild

| Stefan Åkerwall har ett långt yrkesliv i flygets tjänst, som steward hos Linjeflyg och resesäljare på SAS.

– På många platser stannade vi inte så länge, säger han.

Många flygningar har det blivit för Stefan – lyckligtvis utan större missöden. Att flyga är ändå ett säkert sätt att transportera sig:

Artikelbild

| 1966-1972 gjorde Stefan Åkerwall i omgångar militärjänst vid T 1 i Linköping och fick då köra motorcykel.

– På Linjeflyg gjorde jag cirka 3 500 starter och landningar, och det enda jag varit med om var ett bombhot. Då vi fick göra en kontrollerad nödlandning i Umeå.

– En riktig kick för inrikesflyget var när Jan Carlzon kom in i Linjeflyg och satte igång lågprisflyget och 100-lappen för ungdomar. Det var starten till att flyget blev populärt och en familj kunde resa billigare till Luleå med flyg än med tåget. Det var riktigt kul att ha vara med då!

Efter tiden på Linjeflyg var han marknadsansvarig för SAS i Norrköping 1986–2004, när SAS hade flyglinje mellan Norrköping och Kastrup i Köpenhamn. Distriktet omfattade delar av Södermanland och Småland samt Östergötland.

– Det gällde att få kunderna att flyga med SAS från Köpenhamn, säger han. Kunderna var företag med vilka det skrevs olika avtal.

Stefan Åkerwall har sett flygbranschen förändras. Det Linjeflyg han började arbeta på, som grundades 1957, införlivades i SAS 1993. Vid avregleringen av flyget poppade många lågprisbolag upp – men några konkursade. På Linjeflygtiden innebar, exempelvis, en flygning mellan Luleå och Stockholm mellanlandningar i Sundsvall, Örnsköldsvik, Umeå och Skellefteå. Därefter har det etablerats direktlinjer mellan Stockolm och dessa orter.

Stefan Åkerwall har också upplevt övergången från skrivmaskin till dator:

– Förr var det en större process att boka biljetter. Vi använde telex och telefon – och säljbreven skrevs på skrivmaskin, ofta med karbonpapper för att få en kopia. Det gällde att skriva rätt annars var det bara att börja om...

– Den första mobiltelefonen tog upp halva bakluckan på bilen, säger han och konstaterar att den enskilde resenären nu ofta bokar och betalar resan vid sin dator eller mobil.

– Men gör man fel kan det bli kostsamt, säger han och ser fortfarande behov av resebyråer:

– Resebyråer är proffs på att sy ihop resor med olika flygavgångar och hotellboende till bästa pris, och resenären kan koncentrera sig på det han är bra på.

Stefan Åkerwall har i dag kontakt med flyg- och resebranschen via sitt privata konsultbolag. Bland annat utför han marknadsföringstjänster för Norrköpings flygplats.

– Ett antal år samarbetade jag även med Linköpings flygplats, när KLM introducerades.

Närmaste planerna är en resa i samband med 70-årsdagen den 5 september – och att fortsätta med golfspelandet:

– Jag har elva i handicap, säger han.

Har du slagit någon hole-in-one?

– Ja, på Bråvikens golfbana har jag gjort det.