Det var i helgen som östgötaföretaget Qstar fick ett fel på sina automater, och bensinpriset sattes till en krona per liter. Men bara för att det är möjligt, så är det inte självklart att du kan tanka som om det var mellandagsrea på bensin. Kunden har nämligen också ett ansvar, rent juridiskt.

– I ett sådant här fall, när det gäller just bensin, så är det allmänt känt vad den kostar. Det finns inget som ett extrapris ned till en krona. Som kund borde man reagera på ett sådant pris.

Det säger Anna Hult, jurist på Konsumentverket. Den drygt 100 år gamla avtalslagen innehåller begreppet "ond tro". Det handlar om att kunden ska ha insett eller borde ha insett att meddelandet på något sätt innehöll något misstag. Insikt är det enda som krävs för att man ska anses vara i ond tro. Det mer kända begreppet "att handla i god tro" bygger på att man inte har haft insikt om felet.

Artikelbild

| Anna Hult, jurist på Konsumentverket.

– Tänk att du köper ett par jeans för 199 kronor, som egentligen ska kosta 1 199 kronor. Att hitta ett par jeans för 199 kronor är rimligt. Eller tänk att bensinpriset var sänkt till 9,50 i stället. Då är det svårare att hävda ond tro. Det priset är förvisso väldigt lågt, men det är inte orimligt lågt, säger Anna Hult.

Anders Holm, lektor i affärsjuridik vid Linköpings universitet, är inne på samma spår.

– Kunden kommer knappast undan om det skulle bli fråga om en tvist. Företaget skulle sannolikt kunna kräva återbetalning eftersom det är ganska uppenbart att något är fel. Men jag tror att de förlorar på det i goodwill.

Han tillägger att en liknande handling till och med skulle kunna vara brottslig.

– Säg att du lägger upp en borrmaskin tillsammans med några småvaror på bandet på Ica Maxi. Och så missar kassören den artikeln. Att som kund inte reagera skulle kunna vara ett brott. Men det är förstås svårt att bevisa.

Hur ska man agera som kund om man upptäcker ett sådant här pangpris på något?

– Man ska vara kritisk och uppmärksam. Sannolikt finns det någon telefonnummer på någon skylt så att man kan kontakta företaget, även om det är automatstationer. Annars ska man vara beredd på att det kan komma återbetalningskrav, säger Anna Hult.

Verkställande direktören för Qstar, Maria Hadd, säger till tidningen att man fattat beslut om att inte efterdebitera – alltså kräva pengar – från sina kunder. En teknisk utredning av det inträffade pågår fortfarande, men det är i dagsläget inte aktuellt att polisanmäla den felaktiga prissättningen.

– Vi vill tacka alla som på olika sätt kontaktade oss för att uppmärksamma oss om felet, säger Maria Hadd.