Cloetta: Nedläggningen är inget PR-trick

Mums-mums går i pension efter 90 år. Nu ifrågasätts det om skumgodiset verkligen kommer försvinna, eller om det egentligen är en PR-kupp. Cloetta själva förnekar.

Anna Albinsson är före detta PR- och kommunikationsstrateg på varumärkesbyrån identX. Hon tror inte att Cloettas besked är ett PR-trick.

Anna Albinsson är före detta PR- och kommunikationsstrateg på varumärkesbyrån identX. Hon tror inte att Cloettas besked är ett PR-trick.

Foto: Privat

Linköping2023-07-07 19:00

Den folkkära chokladprodukten Mums-mums ska sluta produceras av Cloetta. Enligt företaget är beslutet på grund av en minskad efterfrågan på varan. 

Kan det här beslutet leda till en ökad försäljning av produkten då fler vill smaka på klassikern innan den försvinner från hyllorna för alltid?

I medier har det florerat teorier om att det skulle kunna vara fallet, och att allt skulle vara en PR-kupp av Cloetta – en medveten strategi för att uppmärksamma produkten och få liv i en vara vars försäljning har dalat.

undefined
I veckan kom beskedet: Mums-mums försvinner efter 90 år.

I Upsala Nya Tidning fick PR-strategen Ulrika Åström frågan om det skulle kunna vara en kupp. 

– Det här kan mycket väl handla om att Cloetta vill skaka liv i ett lite avsomnat varumärke som funnits hur länge som helst för att få se vad det är värt och om det är något att satsa på i framtiden, säger Åström som är strateg på kommunikations- och PR-byrån Södra Tornet.

Men är det här en rättvis bedömning av situationen?

Corren kontaktade Anna Albinsson, före detta PR- och kommunikationsstrateg på det Linköpingsbaserade marknadsförings företaget identX.

undefined
Anna Albinsson är före detta PR- och kommunikationsstrateg på varumärkesbyrån identX. Hon tror inte att Cloettas besked är ett PR-trick.

Hon finner idén som mycket osannolik.

– Det låter väldigt långsökt att det här skulle vara deras strategi, det kan jag inte tänka mig, säger Anna Albinsson.

– Om jag förstår det rätt så var de inte Cloetta som gick ut med beslutet, utan det var en reporter som ställde frågan till Cloetta.

Anna Albinsson påpekar även att om Cloetta hade planerat en PR-kupp hade de förmodligen varit mer proaktiva i frågan, och gjort en större sak om att produktionen ska avslutas.

2014 blev Marabou anklagade för en PR-kupp, då trillingnöten och körsbärslikören försvann ur Aladdin asken. Anklagelsen visade sig i efterhand att vara helt ogrundad. Chokladbitarna togs bort på grund av ekonomiska skäl.

Corren gick direkt till källan och frågade Michaela Ekelund, kommunikatör på Cloetta, om påståendet att detta skulle vara en PR-kupp.

– Vi har uppmärksammat att vårt beslut att lägga ned Mums-Mums skapat stora reaktioner då det är ett ikoniskt varumärke. Dessvärre har vi nu under lång tid sett att det inte finns någon efterfrågan på produkten och därmed har beslutet att lägga ned produktionen tagits. I dagsläget finns det inga planer på att ändra detta, svarar Michaela Ekelund i ett mejl.

Att lägga ner tillverkningen av Mums-mums är inget PR-trick, säger Cloetta.
Att lägga ner tillverkningen av Mums-mums är inget PR-trick, säger Cloetta.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!