Förslaget: Bygg en ny järnväg till Jönköping

Bygg en järnväg mellan Linköping och Jönköping för 30 miljarder kronor. Det förslaget läggs nu fram av Region Östergötland och Region Jönköping.

Under namnet Vätterlänken lanserar Region Östergötland och Region Jönköpings län ett förslag på ny järnväg mellan Linköping och Jönköping.

Under namnet Vätterlänken lanserar Region Östergötland och Region Jönköpings län ett förslag på ny järnväg mellan Linköping och Jönköping.

Foto: Artem Furman, Mostphotos/Region Östergötland och Jönköping

Linköping2023-11-17 19:00

För en månad sedan berättade vi om de båda regionernas vilja att få till stånd en ny järnväg som kopplar ihop Linköping och Jönköping.

Nu har viljan konkretiserats i en rapport. Under namnet Vätterlänken föreslås en järnväg som delvis går längs den befintliga stambanan, men med nya sträckningar öster om Mjölby och väster om Tranås. I höjd med Aneby är Vätterlänken tänkt att svänga västerut fram till Jönköping.

En sådan järnväg skulle, enligt rapporten, korta restiden mellan Linköping och Jönköping med mer än en timme, från 1 timme och 47 minuter till 42 minuter. Man skulle också slippa byta tåg i Nässjö. Restiden mellan Linköping och Göteborg – som idag går snabbast via Katrineholm – skulle även den kortas med en timme.

Bakgrunden är att regeringen för snart ett år sedan skrotade planerna på nya stambanor som skulle koppla ihop Stockholm med Göteborg och Malmö, med Jönköping som knutpunkt. Enligt de planer som gäller nu är det bara Ostlänken Järna–Linköping och sträckorna Borås–Göteborg och Hässleholm–Lund som kommer att fullföljas.

– När nu regeringen sagt att den inte tänker bygga de nya stambanorna så skulle Vätterlänken vara ett sätt att i alla fall knyta ihop Norrköping, Linköping och Jönköping. Idag går det ju inte att åka tåg till Jönköping, i alla fall inte snabbt, kommenterar Jan Owe-Larsson, regionråd i Östergötland. 

– Ett annat argument för Vätterlänken är att det behövs fler spår. Det är trångt på stambanan och det kommer att bli ännu trängre i framtiden, inte minst när Fehmarn Bält-förbindelsen mellan Tyskland och Danmark öppnar, säger Owe-Larsson.

Mellan år 2000 och 2019 ökade antalet kilometer personresor med järnväg i Sverige med 69 procent. Trafikverket räknar i sin prognos med att persontrafiken ökar med ytterligare 53 procent och godstrafiken med 38 procent till år 2040.

Med hjälp av externa konsulter har regionerna kommit fram till att Vätterlänken skulle kosta mellan 24 och 38 miljarder kronor att bygga.

Hur realistiskt är ert förslag om Vätterlänken?

– Det är ett seriöst förslag. Sådana här processer är jättelånga – Ostlänken började vi arbeta för runt millennieskiftet. Men börjar man inte diskussionen och kommer med förslag så blir det heller inte något, säger Jan Owe-Larsson.

Allra helst skulle Owe-Larsson se att regeringen återupptar de ursprungliga planerna på nya stambanor.

– Det behövs fler spår ner till kontinenten, säger han.

undefined
"Vätterlänken skulle koppla ihop tre stora orter, Norrköping, Linköping och Jönköping", säger regionrådet Jan Owe-Larsson.
Under namnet Vätterlänken lanserar Region Östergötland och Region Jönköpings län ett förslag på ny järnväg mellan Linköping och Jönköping.
Under namnet Vätterlänken lanserar Region Östergötland och Region Jönköpings län ett förslag på ny järnväg mellan Linköping och Jönköping.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!