"Yrket i dag är något helt annat än när jag började"

Vi har låtit en rad Linköpingsprofiler inom skolområdet svara på samma frågor inför valet.

Jessica Milch är högstadielärare på Ånestadskolan och även andre vice ordförande i Lärarförbundet i Linköping.

Jessica Milch är högstadielärare på Ånestadskolan och även andre vice ordförande i Lärarförbundet i Linköping.

Foto: Privat

Linköping2022-09-08 17:00

Jessica Milch, lärare och andre vice ordförande i Lärarförbundet i Linköping:

Vad är den viktigaste valfrågan allmänt?

– Skola och utbildning. En bra skola från förskola ända upp till universitet bidrar till att vi tar hand om även andra frågor som integration och till viss del även kriminalitet. Tar vi hand om många av dem som riskerar att hamna i utanförskap redan i förskola och skola har vi vunnit mycket. Frågan är bred. Den täcker allt från att vi har rätt person på rätt plats till att få kompetensförsörjningen i hamn - vilket vi inte har idag. Vi saknar redan i dag behöriga lärare och kommer inom 5–10 år att sakna ännu fler. Att få människor att vilja bli lärare är ytterligare en parameter. Då handlar det om saker som att höja statusen och att staten ska ta ett större ansvar för skolan.

Vad är den viktigaste valfrågan i Linköping?

– Arbetsbelastningen för lärare i alla stadier. Jag började jobba som lärare 2001. Yrket nu är något helt annat än det var då. Tid för för- och efterarbete av undervisningen såg helt annorlunda ut. I dag landar fler frågor på skolans bord än för 21 år sedan. Jag tror att det hänger ihop med att vi inte har tillräckligt med personal för de behov som finns. Sådant som inte låg på oss tidigare, som frånvaro till psykisk ohälsa, landar idag i knäet på skolpersonal. En skola för alla där alla elever ska gå i samma klass, oavsett utmaningar och behov av stöd, gör det väldigt svårt att bedriva undervisning för en ensam lärare. En skola för alla blir till en skola för ingen. 

Vad gör Linköping bra?

– Tjänstemännen inom Linköpings kommun besitter en stor kunskap. Vi har en ny huvudöverenskommelse med bland annat en kompetensförsörjningsplan. Där har kommunen tagit mycket hjälp av de fackliga organisationerna. Det är positivt att man lyssnar in, vill ha vår input och ser värdet av att ha en dialog.

Vad gör Linköping dåligt?

– Om man är bra på att lyssna på ett övergripande plan är man sämre på att lyssna på dem "på golvet". Ett exempel är valfrågan som dykt upp om att barn, vars föräldrar är arbetslösa eller föräldralediga, ska få vara 30 timmar i förskolan. Vi gick från 15 till 20 timmar för några år sedan – utan att tillföra resurser. Om man frågat personalen då hade man fått till svar att det inte blev bra – milt sagt. Och i stället för att fråga kommer man nu med ett nytt förslag om 30 timmars förskola. Det känns väldigt populistiskt och inte verklighetsförankrat. Och om man ställer frågor gör man ofta det till dem som ropar högst – och det är inte alltid de som är mitt i verksamheten.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!