Fiore, det italienska ordet för blomma tillika namnet på 22-åringarnas företag, kom till på ett idémöte som de unga entreprenörerna hade i ett tidigt skede av företagets knappt 2-åriga historia. Det var Hanna Myhrinder Hamnquist med sin kärlek till Italien som kläckte namnet.
– Det var svårt att komma på ett namn, vi ville ju inte ha något som man tröttnar på. Sen bara blev det Fiore. Först sa vi att vi alltid kunde byta namn men det vill vi inte längre, vi tycker det är jättebra som det är nu, säger hon.
Idén till att sälja necessärer och väskor gjorda av begagnade tyger och material utvecklades efter studenten 2020 när frågor kring vad som skulle göras nu började dyka upp. Då blev det stora intresset för second hand en fingervisning åt riktningen som skulle sättas ut.
– Det föll sig ganska naturligt att det blev så. Det var inte så att vi hade en jättestark idé eller så. Vi började diskutera lite vad vi skulle göra och tanken var väl mer att vi skulle börja sy grejer med material från second hand-butiker som en hobby, säger Tove Johansson.
Men två år senare började saker och ting röra på sig. Hanna och Tove förfinade sy-kunskaperna med lite egenutbildning på YouTube, Tove gick även en sykurs. Duon började utveckla produkterna, förädla hantverket och det tog inte långt tid innan arbetet började bära frukt. I dag har de sålt drygt 500 väskor.
– Vi märkte snabbt att det fanns en efterfrågan. Då blev det såklart ännu roligare. Vi fortsatte att utveckla produkterna och nu syr vi i princip hela tiden. Nu kan vi nästan blunda och sy samtidigt, skämtar Tove.
Från början var det mest roligt att sy, men i takt med att fodralen, väskorna och necessärerna blivit alltmer populära är företagandet numera det största intresset. Farmors gamla symaskin har fått stå undan för lite mer moderna redskap från Japan.
– Min gamla började brinna när jag höll på med den, så då insåg jag väl att det var dags att byta, säger Hanna och skrattar.
Företagets resa har gått fort och ständigt kantats av "lära genom att göra". Ingen av dem hade någon erfarenhet inom företagande innan de startade Fiore. Men genom marknadsföring på sociala medier, kurser i hållbarhet, lite Youtubeklipp samt för Hanna studier i ekonomi har manegen krattats för second hand-företagets framtid.
– Vi tycker ju att allting är så himla kul fortfarande – till och med bokföringen.