De vann årets UF-företag – tränar hundar att doftsöka

UF-företaget Fifth Paw från Linköping vann tre priser i den regionala UF-galan. Deras idé går ut på att träna hundar i att identifiera dofter. Inom loppet av fem månader har de skaffat sig internationella kunder och sålt för över 80 000kronor.

Ur juryns motivering: UF-företaget uppfyller alla kriterier och har en helhet med stor potential. Idéen föddes ur ett behov och eleverna har lärt känna sin målgrupp väl. Fifth Paw består av Olivia Ladenberg, Nathalie Tillgren, Gabriel Ohlsson, Agnes Eriksson och Julia Trägårdh.

Ur juryns motivering: UF-företaget uppfyller alla kriterier och har en helhet med stor potential. Idéen föddes ur ett behov och eleverna har lärt känna sin målgrupp väl. Fifth Paw består av Olivia Ladenberg, Nathalie Tillgren, Gabriel Ohlsson, Agnes Eriksson och Julia Trägårdh.

Foto: Hadeel Ibrahim

Linköping2023-03-26 17:00

Solen skiner och det är några plusgrader varmt utanför Katedralsskolan i Linköping. Fem elever och en hund står och väntar. Framför dem står något som ser ut som en stor spindel gjord av metall.

Eleverna är Olivia Ladenberg, Gabriel Ohlsson, Julia Trägårdh, Agnes Eriksson och Nathalie Tillgren, som går tredje året ekonomi på Katedralskolan. Med sitt UF-företag Fifth Paw har gruppen precis tagit hem tre titlar: Årets UF-företag, Årets Innovation och Årets Vara i Östergötland. Doftkarusellen framför dem är ett innovativt redskap som eleverna har utvecklat och som har lett dem till priset.

undefined
Nathalie Tillgren, Julia Trägårdh, Gabriel Ohlsson, Agnes Eriksson och Olivia Ladenberg har tagit fram ett redskap som handlar om att lära och utbilda hundar inom sök. För att demonstrera tekniken tog de med sig hunden Coockie.
undefined
"Vi var inte säkra i början. Vi funderade på att göra frukost till företag, beställa hem mössor och halsdukar och sälja dem vidare, parkeringsapp och ljudisolering, men vi fastnade för just doftkarusellen", säger eleverna.

– Det känns fantastiskt. Vi har strävat efter det här. Och att vi dessutom tog hem tre ärofyllda kategorier är helt otroligt. Vi är väldigt nöjda. Det ligger mycket hårt arbete bakom, säger Olivia Ladenberg.

Gruppen hade funderat på allt möjligt från företagsfrukost till parkeringsappar, men de fastnade för doftkarusellidén. Det var genomförbart och det fanns redan ett stort behov på marknaden, menar de.

– Det hela började med att vi skaffade hund i familjen och började träna henne inom specialsök och då använder man ett liknande redskap. Vi märkte att det inte fanns något likadant på den svenska marknaden. Man importerar redskapen och de brukar kosta över 30 000 kronor. Då ansåg vi att vi kunde göra en billigare, men framför allt bättre produkt, säger Gabriel Ohlsson, UF-företagets vd.

Vad kommer namnet ifrån?

– Dels är vi fem personer, sedan är det hundens femte sinne som vi framhäver.

Själva redskapet är uppbyggt av ett stativ och en krona som man fäster tolv aluminiumstänger i. Stängerna har var sitt fäste där man sätter en doftburk och i de lägger man in dofter som man vill att hunden ska lära sig att markera och identifiera.

undefined
Redskapet är uppbyggt av ett stativ och en krona som man fäster tolv aluminiumstänger i. Stängerna har var sitt fäste där man sätter en doftburk.

– Om man exempelvis vill utbilda en hund som ska leta efter tryffel då är det tryffel man placerar i burken. Sedan kan man anpassa svårhetsgraden. När hunden blir duktigare kan man lägga i fler dofter. För en hund som letar efter tryffel finns det massa distraktionsdofter och då kan man till exempel lägga granris, bark och kantarell för att hunden ska kunna urskilja dofter, förklarar Agnes Eriksson.

Trots att idén föddes så sent som i oktober förra året har företaget redan hunnit sälja tio exemplar och har hittills lyckats uppnå en omsättning på 81 000 kronor. Fifth Paw har även nått andra länder och sålt till Storbritannien och Danmark. I dagsläget har gruppen kontakt med andra kunder från Nederländerna, USA och Dubai.

undefined
"Vi har sålt tio redskap med omsättning 81 000 kronor. Vi har även sålt till Storbritannien och Danmark och har kontakt med kunder i Nederländerna, USA och Dubai", säger Gabriel Ohlsson, vd. Fifth Paw: Olivia Ladenberg, Nathalie Tillgren, Gabriel Ohlsson, Agnes Eriksson och Julia Trägårdh.

Det är en tidsfråga innan UF-företaget blir ett färdigutvecklat aktiebolag, menar elevernas lärare.

– Jag är oerhört stolt över deras resa och det de har åstadkommit under kort tid. Den här affärsidén kom de på i oktober och nu i mars har de redan ett antal internationella kunder och en fin omsättning. Det är helt otroligt, säger UF-läraren Emma Kelly Johansson.

– De tar studenten nu i vår, men till hösten har de fria vingar och då har de säkert startat ett aktiebolag, säger kollegan Dag Karlsson.

undefined
"Det känns underbart. Vi har ett mål att åka till SM varje år och i år ät det fyra gånger mer än vad vi hoppades på", säger UF-läraren Dag Karlsson. Bredvid honom står kollegan Emma Kelly Johansson.

Fifth Paw är inte den enda UF-företaget som ska representera Katedralskolan och Linköping på SM i Stockholm i maj. De tre andra UF-företagen som följer med till Stockholm är Link Event UF, Anda UF och GödselGossarna UF.

– Det är mycket mer än vad vi hoppades på, säger Dag Karlsson.

Katedralskolan tog flest priser av alla
skolor: 7 priser i sex kategorier. Fyra av företagen åker till Stockholm för att tävla på SM. Fifth Paw är ett av dem. Fifth Paw: Olivia Ladenberg, Nathalie Tillgren, Gabriel Ohlsson, Agnes Eriksson och Julia Trägårdh.
Katedralskolan tog flest priser av alla skolor: 7 priser i sex kategorier. Fyra av företagen åker till Stockholm för att tävla på SM. Fifth Paw är ett av dem. Fifth Paw: Olivia Ladenberg, Nathalie Tillgren, Gabriel Ohlsson, Agnes Eriksson och Julia Trägårdh.
UF-mässa Östergötland

Den 9 mars arrangerades årets regionala UF-mässa och UF-mästerskapen 2023 på Linden Köpcentrum I Norrköping.

165 UF-företag och 20 grupper från grundskolan, totalt 700 elever, ställde ut sina idéer och sålde sina varor och tjänster.

Vinnare i 10 kategorier korades under eftermiddagen och kvällen.

För flera av företagen väntar nu SM i Ung Företagsamhet på Stockholmsmässan i maj.

Vinnarna av Årets UF-företag på SM i Ung Företagsamhet får representera Sverige i Istanbul, Turkiet, under sommaren 2023.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!