Det var när Ole Kassow såg sina åldriga grannar i Köpenhamn sitta och titta på trafiken utanför huset, som han började fundera på hur man skulle kunna öka deras möjligheter att få se sig om. Som Köpenhamnsbo låg det nära till hands att tänka cykel. Så här flera år efteråt har ursprungsidén landat i ett koncept som inte bara inbegriper själva cykeln utan också samarbete med frivilligorganisationer och volontärer.

Måndagens roll out av de tre kommunala cyklarna var av ett något mera nedtonat slag än när stans flygplanstillverkare bjuder på show. Men det här kan vara resultatet av ett av de snabbast genomförda besluten någonsin. Alltid något att fira.

– Tidigare i somras tog vi beslutet och nu är de här, konstaterar kommunalrådet Nils Hillerbrand (MP) med extra ansvar för miljöfrågor.

Artikelbild

| Upphovsmannen till Cykling utan ålder är Ole Kassow. Linköping är tredje svenska stan, de andra är Uppsala och Malmö.

Längre utflykter

Att äldre människor behöver komma ut är en ständigt pågående diskussion och med cykel blir det roligare. Både för den som åker men också för den som trampar. Framförallt kan man utöka utflyktsradien betydligt, konstaterar Mikael Sanfridsson. Även om det är personalen som först får gå "körskola" så är förhoppningen att det här kan bli intressant för alla som vill göra en volontärinsats. Unga som gamla. Ole Kassow berättar att i Köpenhamn – som har 50 sådana här cyklar – så är den yngste volontären 12 och den äldste 87.

– Alla vet att vi mår bra av att vara utomhus och vi hoppas förstås att det här ska öka livskvaliteten hos våra äldre, säger Mikael Sanfridsson (S) kommunalråd och ordförande i äldrenämnden.

Nu hoppas de båda kommunalråden att – utöver ökad livskvalitet – cyklingen också kan innebära ökat samarbete mellan frivilligorganisationer och äldreomsorgen.

Artikelbild

| Ringklocka och liten färddator kan göra turen säkrare. Man vill ju ogärna bryta några hastighetsgränser.

Hållbart resande

Sist men inte minst så handlar hela konceptet om att resa på ett hållbart sätt. I hela projektet finns en stor utvecklingspotential. Ole Kassow berättar att i Danmark så cyklade man Öresund runt. Vilket genast föder en idé om att kunna cykla runt Roxen.

Artikelbild

| Inom kort ska kaptener utbildas i konsten att styra ekipaget, i sin tur ska de utbilda piloter. Sedan blir det åka av.

– Vi har också samarbete med caféer som bjuder på gratis fika när vi kommer förbi, säger Ole Kassow.

Cyklarna liknar en rickshaw, de är klart röda, har suffletter, benskydd och säkerhetsbälten. Än så länge finns tre cyklar och de kommer att var placerade på Åleryd, Hagalund och Stiglötsgatans vårdbostäder. Men alla äldreboenden ska kunna boka en cykel genom ett digitalt bokningssystem.

Totalt kostar varje cykel 42 000 kronor och hela pilotprojektet beräknas kosta 300 000 kronor. En summa som ryms inom äldrenämndens budget, enligt Mikael Sanfridsson.

För den som undrar; Jo, det går att få farthjälp av en elmotor.