Dragan Zivic, idrottslärare på Elsa Brändströms skola, skrev tidigare i veckan en insändare i Corren där han argumenterade för fler idrottstimmar i skolan. På lördagen syntes han och hans elever, både före detta och nuvarande, på Stora Torget. Syftet? Att samla in underskrifter för fler schemalagda idrottstimmar i skolan. Det här är en av tre gånger de ska synas offentligt i Linköping. Underskrifterna ska sedan skickas till utbildningsministern. Iklädda tröjor med deras egna logga lirade de fotboll, delade ut broschyrer och diskuterade idrott med nyfikna förbipasserande.

Hur många fler idrottstimmar behövs?

– En timme till skulle göra skillnad. Men helst vill jag få fyra timmar, vilket till exempel både Spanien och Frankrike har, säger Dragan.

Artikelbild

| Engagerad. Dragan Zivic hoppas på 1000 namnunderskrifter.

Dragan har länge varit engagerad i idrott. Professionell fotbollsspelare, utbildad personlig tränare och skidinstruktör är bara några av titlar han har haft. Efter åtta år i skolvärlden har han sett vad fysisk aktivitet gör med eleverna.

– Jag är trött på att det aldrig händer något. Vi måste förstå att rörelse och skolresultat hänger ihop. Rör man på sig får man bättre aptit, sover bättre och presterar bättre i skolan. Ta bara de här killarna som är här idag, som jag undervisade under deras högstadietid. Det är fantastiskt att se deras utveckling, och deras förbättrade skolresultat nu i gymnasiet.

– Vi har skolsköterskor och kuratorer, men den fysiska aspekten då? Man tummar lätt på idrotten i svensk skola. Bara den här terminen försvinner åtta idrottslektioner för klass nio på min skola, på grund bland annat nationella proven. Det är ett problem, säger han.

Dragan poängterar den enorma bredd som finns i kursplanen för Idrott och hälsa.

Artikelbild

| Weronica Chlopek går i åttonde klass på Elsa Brändströms skola. Hon har tidigare bott i Polen. Där har man idrott fyra gånger i veckan. – Det är bra, man lär sig mycket mer då.

– Det är dans, redskapsgymnastik, bollsport, orientering och simning. Det finns hur mycket som helst att göra. Jag tycker om att få ut eleverna i naturen. Undervisningen ska spegla det som finns att göra och tillgå i Sverige, säger Dragan.

Och av eleverna på Stora Torget, såväl nuvarande som gamla, fick Dragan toppbetyg.

Artikelbild

| Gamla elever. Daniel Gorges, Yousef Nassr och Ibrahim Morad berömde Dragan Zivic insatser som idrottslärare.

– Han är en perfekt idrottslärare. Han har en varierad och strukturerad undervisning och bryr sig om sina elever. Han är liksom på vår sida, säger de alla.

Dragan avslutar:

Artikelbild

| – Vi fick hjälp med tröjorna av några fina människor på team Sportia, berättar Dragan Zivic.

– Våra ungdomar, samhällets framtida arbetskraft, måste vara friska och orka arbeta i framtiden, inte gå på sjukvårdsbidrag. Mer idrott på schemat är en vinst för vår nation. En vinst för Sverige.